Sökning: "positionssystemet"
Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade ordet positionssystemet.
21. Vikten av talet om taluppfattning. En studie om elevers taluppfattning på de nationella proven i matematik i årskurs 3
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractSyfte: Studiens syfte är att finna vilka svårigheter elever i årskurs 3 visar inom taluppfattning på det nationella provet. Undersökningen syftar också till att ta reda på om det finns någon eller några dominerande kritiska moment som ger samband eller påvekan på andra kritiska moment inom taluppfattningen. LÄS MER
22. Möjligheter att förstå positionssystemet : En kvalitativ studie i årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/MatematikdidaktikSammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om vilka möjligheter elever ges att förstå positionssystemet i årskurs 1. Studien vilar på en variationsteoretisk ansats där variationsmönster och kritiska aspekter är centrala begrepp. LÄS MER
23. Elevers lärande av positionssystemet En studie av undervisning i årskurs 3-4
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Bakgrund och Syfte: I ett pressmeddelande våren 2014 meddelade Skolverket om svenska elevers låga resultat i matematik. Det finns flera anledningar till elevernas låga resultat. Förståelsen för positionssystemets uppbyggnad är en grundläggande kunskap som eleverna behöver utveckla. LÄS MER
24. Delar och helheter : Del-helhetsrelationers inverkan på yngre elevers matematiklärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Ämnesområdet som detta examensarbete utgår ifrån är aritmetikundervisning. Syftet är att undersöka hur förståelse för tals del-helhetsrelationer inverkar på elevers lärande av sambandet mellan addition och subtraktion. Syftet är även att undersöka hur förståelse för tals del-helhetsrelationer påverkar lärandet av talkamrater. LÄS MER
25. 0,15 är inte större än 0,8 : En litteraturstudie kring vanliga missuppfattningar vid arbete med decimaltal samt hur lärare kan arbeta med dessa
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Det här dokumentet är en litteraturstudie över några av de vanligaste missuppfattningarna inom arbetsområdet taluppfattning och tals användning inom matematiken. Fokus på missuppfattningarna ligger inom området för decimaltal. LÄS MER