Sökning: "positiv affekt"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden positiv affekt.

  1. 1. TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Märta Bode; Silje Nordback; Annie Wik; [2024]
    Nyckelord :spiritualitet; sociala medier; TikTok; känslor; känsloregler; intim offentlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. LÄS MER

  2. 2. Investigating the relationship between psychological safety, well-being and performance in youth team sport athletes

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Filip Myrman; Axel Lundgren; [2023]
    Nyckelord :psychological safety; psychological well-being; positive affect; negative affect; vitality; performance; psykologisk trygghet; psykologiskt välmående; positiv affekt; negativ affekt; vitalitet; prestation;

    Sammanfattning : The present study aimed to investigate the linear association between psychological safety and psychological well-being, and psychological well-being and self-perceived individual and team performance in Swedish youth team sport athletes. A cross-sectional design was used, and data were collected through questionnaires of psychological safety, positive affect, negative affect, vitality, individual performance, and team performance from 131 team sport athletes (93 males, 38 females). LÄS MER

  3. 3. Att finna nöje i det hemska

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Mostafa Nasser; [2023]
    Nyckelord :våld; media; grimdark; underhållning; nöje; avsky;

    Sammanfattning : Hur och varför kommer det sig att folk finner underhållning i media som skildrar våld? Våld som vanligtvis frammanar avsky i folk är populärt i media som film och spel. Ett särskilt exempel som tas fram i denna studie ärsubgenren Grimdark vilket skildrar en mer dyster och våldsam verklighet. LÄS MER

  4. 4. Människor som spelar för mycket: En analys av relationen mellan spelbegär, problemets svårighetsgrad, personlighet, psykisk ohälsa och affektivitet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Thomas Westerberg; [2022-02-17]
    Nyckelord :spelproblem; spelbegär; personlighet; psykisk ohälsa; affektivitet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande tvärsnittsstudie var att undersöka hur personlighetsegenskaper, ångest och depression samt positiv och negativ affekt relaterar till spelproblem och olika dimensioner av spelbegär hos människor med spelproblematik. Deltagarna bestod av personer med spelproblem (N = 66) som besvarat en webenkät som funnits tillgänglig på olika sociala medier/nätverk. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap på bibliotek: en studie om tillit och välbefinnande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Fujiko Berg; Andrea Friberg; [2022]
    Nyckelord :tillit; ledarskap; bibliotek; välbefinnande på arbetsplatsen; trust; leadership; library; employee well-being; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om konstruktivt ledarskap predicerar tillit till den närmaste chefen, och om tillit och de tre tillitsdimensionerna (förmåga, välvilja och integritet) predicerar tre utfall av psykologiskt välbefinnande hos anställda (positiv affekt, engagemang i arbetet och generell trivsel) på bibliotek i Sverige. Studien ämnade att bidra med psykologisk forskning inom biblioteksbranschen, där ledarskapet visat sig vara bristfälligt. LÄS MER