Sökning: "positiv och negativ representation"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden positiv och negativ representation.

  1. 1. Recommending digital books to children : Acomparative study of different state-of-the-art recommendation system techniques

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Malvin Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Recommendation Systems; Collaborative Filtering; Matrix Factorization; Multi-Layer Perceptron; Neural Network-based Collaborative Filtering; Implicit Feedback; Deep Learning; Term Frequency-Inverse Document Frequency; Rekommendationssystem; Kollaborativ filtrering; Matrisfaktorisering; Flerlagersperceptron; Neurala nätverksbaserad kollaborativ filtrering; Implicit data; Djupinlärning; Termfrekvens med omvänd dokumentfrekvens;

    Sammanfattning : Collaborative filtering is a popular technique to use behavior data in the form of user’s interactions with, or ratings of, items in a system to provide personalized recommendations of items to the user. This study compares three different state-of-the-art Recommendation System models that implement this technique, Matrix Factorization, Multi-layer Perceptron and Neural Matrix Factorization, using behavior data from a digital book platform for children. LÄS MER

  2. 2. Landet som går under jorden : Morgontidningars gestaltning av skyddsrum i Sverige.

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Hammarström Antonia; [2023]
    Nyckelord :Shelter; framing theory; risk perception; qualitative content analysis; Skyddsrum; gestaltningsteori; riskperception; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning I Sverige finns det ungefär 65 000 skyddsrum som ska räcka till cirka 10 miljoner människor.  Skyddsrummen började byggas i slutet av 1930-talet fram till 2002. Eftersom Sverige inte har varit involverat i något krig på många år har skyddsrumsbyggnationen kunnat fortgå. LÄS MER

  3. 3. Att bevara autenticitet i ett grönt kulturarv : en studie om Stadshusträdgården i Stockholm

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Evelina Ståhl; [2023]
    Nyckelord :autenticitet; bevarande; historiska trädgårdar; kulturhistoriska miljöer; kulturhistoriskt värde; Stadshusträdgården; autentisk illusion;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om autenticitet i relation till bevarandeåtgärder i ett kulturhistoriskt grönområde. Uppsatsens syfte är att undersöka hur bevarandeåtgärder kan ha en positiv eller negativ påverkan på autenticiteten, utifrån det ursprungliga budskapet och det ursprungliga materialet, i ett kulturhistoriskt värdefullt grönområde. LÄS MER

  4. 4. Es complicado : Representationen av Alba, utifrån hennes migrationsstatus i Jane the Virgin (2014)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Gabriel Pagés; [2023]
    Nyckelord :Representation; Venezuela; Telenovelas; Stereotyper;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar att observera och analysera hur representationen av Alba, den venezuelanska-inmigranten, förändras utifrån hennes migrationsstatus i den satiriska telenovelan (dokusåpan) - och romantisk dramakomedi: Jane The Virgin (2014). Forskningsfrågan är: Vad kan representationen av latinokaraktären som illegal fylla för syfte i Jane the Virgin?  Materialet som har analyserats är nyckelpunkter i Albas narrativ som valts för att illustrera hur huvudsakligen Alba men även hennes omgivning påverkas olika beroende på hennes migrationsstatus. LÄS MER

  5. 5. Inkluderande eller exploaterande? : En kvalitativ undersökning kring transpersoners uppfattning av normbrytande könsuttryck i reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Matilda Svedberg; Nanna Geidenmark; [2022]
    Nyckelord :etisk kommunikation; reklam; normbrytande könsuttryck; transpersoner; representation;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats studerar normbrytande könsuttryck i reklam och hur detta fenomen uppfattas av gruppen transpersoner. Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för hur medieindustrin arbetar med etisk kommunikation med ett specifikt fokus på representation och identitetspolitiska grepp i reklamkampanjer. LÄS MER