Sökning: "positiv och negativ uppmärksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden positiv och negativ uppmärksamhet.

  1. 1. Kom igen nu Britt-Marie, va kreativ för f-n : En studie om hur projektdeltagare motiveras i en kreativ bransch

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Karin Lindh; [2024]
    Nyckelord :project management; motivation; meaningfulness; timeframes; feedback; projektledning; motivation; meningsfullhet; tidsramar; återkoppling;

    Sammanfattning : Den här studien syftade till att utforska hur projektdeltagare som arbetar inom kommunikationsbyråer upplever att de blir motiverade. Genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer genomfördes sammanlagt nio intervjuer med projektdeltagare med varierande erfarenheter och ålder från olika och i vissa fall samma kommunikationsbyråer. LÄS MER

  2. 2. Digitala distraktioner : Metoder för minimering av negativ påverkan av digitala enheter på gymnasieelevernastime-on-task under självstudier i studieförberedande program.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Etienne Stefansson; [2023]
    Nyckelord :digitization in school; self-studying; study-techniques; approaches to learning; smartphones in school; digitalisering i skolan; självstudier; studieteknik; approaches to learning; smartphones i skolan;

    Sammanfattning : Till följd av den enorma digitalisering av både samhälle och skolväsendet som skett sedan 90-talet är det allt större konkurrens om individens uppmärksamhet och impulskontroll. En till synes ökande trend i bristande koncentrationsförmåga uppmärksammas nu inom utbildnings-väsende och forskning. LÄS MER

  3. 3. Leveldesign : effekter av vägledning i digitala spel

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :William Andersson; Sofia Levonius; [2023]
    Nyckelord :nivådesign; vägledning; inlärning; problemlösning; svårighetsgrad; motivation; uppmärksamhet; nöje; association; självständighet; flow;

    Sammanfattning : Nivådesign är en viktig del inom spelutveckling för att skapa fängslande och inlevelserika digitala världar. Hur spel- och nivådesigners kan skapa en intuitiv interaktion mellan spelare och spelnivå med hjälp av olika typer av vägledning, utan att det blir för lätt eller svårt, är en fråga som vi saknar svar på. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studieom individer som haft ett drogberoende och deras erfarenhet avbehandlingsinterventioner

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Badro Laajab; Ronny Pätsi; [2022]
    Nyckelord :Common factors theory; beroendevård; behandlingshem; öppenvård; missbruk; psykosocial behandling; behandlingsintervention; terapeutisk metod; tolvstegsprogrammet; socialtjänsten;

    Sammanfattning : Drogberoende är ett folkhälsoproblem och det flesta känner någon som har ett problematiskt droganvändande, vissa utvecklar sjukdomen andra ligger i riskzonen. Vi anser att brukarperspektivet inom svensk beroendevård får för lite uppmärksamhet, brukarnas upplevelse av en samhällelig intervention bör tillvaratas bättre, detta för att komma till rätta med problematiken. LÄS MER

  5. 5. Hos vem vandrar tankarna? Frekvens av och individuella variationer i mind wandering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Tilda Aspe; Evelina Hagström; Miriam Nabhan; [2022]
    Nyckelord :mind wandering; personlighet; ålder; MWQ; BFI; Big Five; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har ämnat att undersöka relationen mellan mind wandering och personlighet. Tidigare forskning på området har gett en splittrad bild kring uppmätta korrelationer mellan specifika personlighetsdrag och mind wandering. LÄS MER