Sökning: "positiv psykologi barn"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden positiv psykologi barn.

  1. 1. Positivitet som vägen till balans: Sambandet mellan psykologiskt kapital och balansen mellan arbetsliv och privatliv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Armita Khalighi; Madelene Nilsson; [2023]
    Nyckelord :positiv psykologi; psykologiskt kapital; balans mellan arbetsliv och privatliv; PsyCap; WLB; positive psychology; psychological capital; work-life balance; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka sambandet mellan psykologiskt kapital och balansen mellan arbetsliv och privatliv bland anställda i större kommunförvaltningar (N=140). För att genomföra studien användes en digital enkät som inkluderade demografiska frågor samt två befintliga skalor avsedda att mäta respondenternas psykologiska kapital och deras balans mellan arbetsliv och privatliv. LÄS MER

  2. 2. Ska vi läsa? Eller vill du hellre leka med iPaden? : En studie om digitala medievanor hos barn i 3-5 årsåldern och betydelsen av kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön för språkutveckling.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Nikola Majerle; [2022]
    Nyckelord :Barn 3-5 år; språkutveckling; kognitiv hemmiljö; digital medieanvändning; STIMQ-2; MAQ; SECDI-III;

    Sammanfattning : Digital medieanvändning ökar hos både barn och vuxna mer och mer i vår vardag, både i hemmet och utanför. Forskning tyder på att barnets språkliga utveckling påverkas av både den digitala miljön i hemmet men också av hur mycket och på vilket sätt föräldrar läser för och interagerar med barnet, det vill säga kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön (KSL i hemmiljön). LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av tidig adhd-diagnos för unga vuxnas välbefinnande och framtida sysselsättning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Jens Holm; Anna Schreiber; [2022]
    Nyckelord :adhd; diagnos; välbefinnande;

    Sammanfattning : Adhd är idag vanligt förekommande och flera studier bekräftar att andelen individer som får diagnosen adhd ökar. I genomsnitt är det 6-9 % av alla barn över hela världen som idag får diagnosen adhd. En tidig diagnos anses vara avgörande för att möjliggöra lämpliga insatser och behandling. LÄS MER

  4. 4. Föräldrastress och akademiska studier : -En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Mikaela Steinbach; [2022]
    Nyckelord :Parenting; stress; social support; Föräldraskap; stress; socialt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien avser att ur en kvalitativ ansats undersöka upplevelsen av tillräcklighet i föräldraskap hos studenter på högskolor och universitet i Sverige, med avsikt att öka förståelsen för upplevelsen av föräldraskapsrelaterad stress hos denna grupp studenter. Studiens metodologiska ansats grundar sig i åtta djupintervjuer som analyserats utifrån tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  5. 5. Autism spektrum störning & KBT interventioner En litteraturstudie om barn och unga med ASD och social ångest

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jessica Ottosson; Nemo Bergnehr; [2021]
    Nyckelord :autism; KBT; social ångest; sociala färdigheter; ungdomar; CBT; social anxiety; social skills; adolescent; Social Sciences;

    Sammanfattning : Barn och ungdomar med autismspektrumstörning (ASD) löper större risk att uppleva ångestsymtom av olika slag. Tidigare studier har visat att effekten av kognitiv beteendeterapi (KBT) kan minska ångest hos patienter med ASD. LÄS MER