Sökning: "positiv psykologi pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden positiv psykologi pedagogik.

  1. 1. Studera starkt : En fenomenografisk studie om en intervention i positiv psykologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lif Frida; Winbäck Julia; [2023]
    Nyckelord :well-being; motivation; positive psychology; positive pedagogy; music education; Project: Study with Strength; välmående; motivation; positiv psykologi; positiv pedagogik; musikpedagogik; Projekt: Studera starkt;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur elever och lärare uppfattar och samtalar om motivation och välmående, i förhållande till positiv psykologi. Som avgränsning har vi valt att undersöka elevers och lärares uppfattningar om interventionskursen Studera starkt. LÄS MER

  2. 2. UVAS - Ett inifrånperspektiv : En kvalitativ studie om unga vuxna som varken arbetar eller studerar - inom ramen för Vi-projektet

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Sandra Larsson; [2021]
    Nyckelord :NEETS; young adolescents; work; studies; agency; empowerment; hikikomori; UVAS; unga vuxna; arbete; studier; agency; empowerment; hikikomori;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats har ambitionen varit att utifrån ett UVAS-perspektiv, unga vuxna som varken arbetar eller studerar, undersöka och skapa en större förståelse för riskfaktorer och skyddsfaktorer som kan leda till eller förebygga att hamna i ett utanförskap, om en digital plattform som Discord kan bidra till en positiv utveckling för UVAS framtid eller inte samt om de vuxnas närvaro på Discord haft någon betydelse för UVAS. Vidare har ambitionen varit att undersöka hur UVAS ser på sig själva och sin framtid. LÄS MER

  3. 3. If it’s safe, and it’s successful -then it’s OK : An ethnographic study of key factors and interaction in a Therapeutic Horsemanship program for Young People

    Master-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Mia Harri; [2021]
    Nyckelord :Equine Assisted Interventions; Equine Assisted Learning; Equine Assisted Services; Therapeutic Horsemanship; Disadvantaged; Young People; Child; Rescue Horses; Groundwork;

    Sammanfattning : The cross-scientific field of Equine Assisted Interventions (EAI) for human health, education and wellbeing is wide, varied, and rapidly growing with an expressed need of increased knowledge. Interventions involving horses are used to address a variety of difficulties and suggested as an alternative option for children and youth in need of support, who for different reasons do not or cannot benefit from traditional therapeutic or educational contexts or settings. LÄS MER

  4. 4. Lärares arbete med elevers självtillit : En kvalitativ undersökning om lågstadielärares uppfattning om deras arbete med elevers självtillit

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Forss; [2021]
    Nyckelord :självtillit; self-efficacy; pedagogiskt arbete; pedagogisk psykologi; lågstadiet;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte var att undersöka lågstadielärares arbetet med elevers självtillit. Frågeställningarna utgår från vilka förhållningssätt lärare uppfattar som betydelsefulla, vilka arbetssätt som de anser vara en del av arbetet och hur läraren beskriver att de stärker elevens självtillit. LÄS MER

  5. 5. Konflikter och personlighet : En kvantitativ studie om sambanden mellan interpersonella arbetsrelaterade konflikter och individuella skillnader

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Julia Persson; Sara Sandström; [2020]
    Nyckelord :Personality; Five-factor model; Interpersonal work-related conflicts; Personlighet; Femfaktormodellen; Interpersonella arbetsrelaterade konflikter;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att interpersonella arbetsrelaterade konflikter kan få negativa följer på arbetsplatsen, för såväl anställda som organisationen i sig. Konflikter tar stor plats och uppmärksamhet från arbetet, vilket kan leda till både minskad effektivitet och produktivitet. LÄS MER