Sökning: "positivistiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden positivistiskt perspektiv.

  1. 1. En effektivitetsstudie av Sveriges räddningstjänster : - En jämförande studie, med empirisk tillämpning, på svensk räddningstjänst

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Robert Korosec; [2021]
    Nyckelord :Fire department; rescue service; merger; union; formation; efficiency and productivity; Räddningstjänst; räddningstjänstförbund; sammanslagning förbundsbildning; effektivitet och produktivitet;

    Sammanfattning : och förbundsbildningar inom kommunal räddningstjänst har blivit ett vanligt förekommande fenomen där den fortsatta utvecklingen pekar mot flera sammanslagningar i framtiden. Från både uttalanden och studier framkommer bland annat att effektivitet anses vara en orsak till dessa förbundsbildningar inom räddningstjänsten. LÄS MER

  2. 2. Rastverksamhet : Ökar elevernas trygghet av rastverksamhet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anton Landgren; Christopher Myrman; [2021]
    Nyckelord :Rastverksamhet; trygghet; planerad aktivitet; strategier inom konflikthantering; rasten som social arena; orsak till konflikt; närvarande pedagoger;

    Sammanfattning : Syfte Syftet till den valda studien är att undersöka om rastverksamheten kan bidra till ökad trygghet på skolgården hos eleverna. Metod I vår studie utgår vi ifrån en kvantitativ metod med ett positivistiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Vart tog aktieägarna vägen under 2020?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Philip Railert; Dennis Andersson; Kristian Wikström Zakari; [2021]
    Nyckelord :Aktieägare; börsen; aktiemarknaden;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka typer av bolag som har fått flest antal nya aktieägare på den svenska börsmarknaden under år 2020. Syftet vad vidare att undersöka vilka faktorer som avgjort vilka bolag som fått fler respektive färre nya aktieägare under år 2020. LÄS MER

  4. 4. Den nya digitala köpprocessen - En kvantitativ uppsats om web- och showrooming ur millennials konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Therese Johansson; Emelie Jartelius; Johanna Åkesson; [2020]
    Nyckelord :Webrooming; showrooming; omnichannel; köpprocessen; FFF-modellen; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Den nya digitala köpprocessen - En kvantitativ uppsats om web- och showrooming ur millennials konsumentperspektiv Seminariedatum: 2020-01-16 Kurs: FEKH29, Examensarbete i Marknadsföring på Kandidatnivå, Företagsekonomi, 15 HP Författare: Emelie Jartelius, Therese Johansson och Johanna Åkesson Handledare: Clara Gustafsson Fem nyckelord: Webrooming, showrooming, omnichannel, köpprocessen, FFF-modellen Syfte: Syftet med denna uppsats är att utforska hur digitala och fysiska klädbutiker samspelar för att bidra till teoriutveckling inom web- och showrooming. Metod: Uppsatsen utgår från en deduktiv ansats och är skriven med en kvantitativ forskningsstrategi och ur ett positivistiskt förhållningssätt. LÄS MER

  5. 5. Investera i traditionell eller digital media? Typ av medias effekt på finansteknologiska företag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lina Sellén Stackegård; Sandra Berglund; Olivia Boberg; [2020]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Investera i traditionell eller digital media? Typ av medias effekt på finansteknologiska företag Seminariedatum: 2020-01-16 Kursnamn: FEKH29, Examensarbete på kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng. Författare: Sandra Berglund, Olivia Boberg & Lina Stackegård Handledare: Burak Tunca Nyckelord: Brand equity, brand personality, Svenska Dagbladet, Instagram, LinkedIn Syfte: Syftet med den vetenskapliga rapporten är att undersöka och beskriva i vilken utsträckning val av media, traditionell kontra digital, påverkar konsumenters uppfattning av ett företags brand equity. LÄS MER