Sökning: "positivt med tvåspråkighet"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden positivt med tvåspråkighet.

  1. 1. Transspårkande: Lärarnas uppfattningar och dess påverkan på undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Abi Haidar Rana; [2022]
    Nyckelord :Transspråkande; tvåspråkighet; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Abstrakt    Translanguaging eller transspråkande är ett nytt arbetssätt som kan användas i mångkulturella skolor. Det finns flera forskningar som tyder på att transspråkande har en positiv effekt på elevernas språkutveckling och identitetsförstärkning. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet och samspel : Förskollärares syn på integreringen av barn med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Kaatari; Lina Ström; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskolans läroplan; förutsättningar; kodväxling; modersmål; translanguaging; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar om möjligheterna att arbeta med integrering av barn med svenska som andraspråk i verksamheten. Den metod som har använts är kvalitativa intervjuer, både enskilda- och par-intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Sverigefinska skolor och finska modersmålsklasser : En studie av språk och kultur på skolornas webbsidor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rita Raatikainen; [2017]
    Nyckelord :Finsk modersmålsklass; kultur; språk; sverigefinsk skola; tvåspråkighet; webbsida;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att undersöka hur sverigefinska grundskolor och finska modersmålsklasser framställer språk och kultur på sina webbsidor. Det fanns tre forskningsfrågor som vägledde arbetets gång och analys av resultat. LÄS MER

  4. 4. Modersmålet som verktyg för tvåspråklig utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jasmin Turesson; [2015]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; förskola; modersmål; språkutveckling; tvåspråkighet.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier har gjorts där resultat har visat att modersmålet har betydelse för barns språkutveckling i andra språket. Forskningsresultat har även visat att barn med ett rikt ordförråd i sitt modersmål vid skolstart, hade lättare för att lära sig läsa och skriva på sitt andra språk än barn med ett svagt modersmål Genom att tvåspråkiga barn får använda sig av båda sina språk, samt att förskolor värdesätter barnens språkutveckling kan de få lättare att ta till sig det nya språket. LÄS MER

  5. 5. Olika delar av flerspråkighet : En kvalitativ undersökning om åtta andraspråkselevers syn på sin flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Elin Persson; [2013]
    Nyckelord :Flerspråkighet; tvåspråkighet; svenska som andraspråk; andraspråkselever; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Framför dig har du en studie som har undersökt hur åtta andraspråkselever i gymnasieskolan ser på sin flerspråkighet och vad de har för tankar och erfarenheter kring det. Metoden har varit kvalitativ genom enskilda intervjuer med förhållandevis öppna frågor. LÄS MER