Sökning: "positivt och negativt med ADHD"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden positivt och negativt med ADHD.

  1. 1. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Gunnel Sundström; [2022]
    Nyckelord :ADHD; arbetssätt; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER

  2. 2. Elever med ADHD och deras upplevelser och tankar om motivation i skolan : En fallstudie från grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Faller; [2021]
    Nyckelord :Fallstudie; ADHD; motivation; tillgänglig lärmiljö; stödinsatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Forskning visar att ungdomar med ADHD har signifikant sämre motivation i skolan än elever som inte har diagnosen. Många elever lämnar grundskolan varje år med ett starkt skolmotstånd, låga meritvärden och ett dåligt självförtroende. LÄS MER

  3. 3. Digitalt stöd för personer med ADHD : Hur en digital tjänst bör utformas och anpassas

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Henrik Linnarsson; [2019]
    Nyckelord :ADHD; behandlingsprogram; stödprogram; tjänstedesign; användarupplevelse;

    Sammanfattning : Tillsammans med företaget Usify genomfördes en intervjustudie som en del av deras projekt där de utvecklar ett behandlingsprogram riktat till vuxna personer med ADHD. Studien hade sex deltagare vilka var diagnostiserade med antingen ADHD eller ADD. LÄS MER

  4. 4. Ej diagnostiserad ADHD i svenska grundskolan : En retrospectiv studie av upplevd påverkan på skola, studier och arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Erika Berlin; [2017]
    Nyckelord :ADHD; brist på diagnos; diagnos; retrospektiva konsekvenser; svensk grundskola;

    Sammanfattning : En brist på ADHD diagnos kan påverka individer så pass mycket att det ger dem problem i framtida akademiska- och yrkesval. De nio deltagarna i denna studie sammanfattade sina år i grundskolan som bland annat kaotiska, problematiska, känslor av utanförskap och överlag negativa. LÄS MER

  5. 5. Att leva med ADHD : Med fokus på identitet, tillhörighet och stigma.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Terese Falkhäll; [2015]
    Nyckelord :identitet; tillhörighet; stigma; förståelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa och undersöka hur individer med diagnosen ADHD upplever att det är att leva med ADHD och hur de upplever att deras funktionsnedsättning har påverkat deras identitet och tillhörighet till omgivningen och om tidpunkten för diagnostiseringen har påverkat deras identitet och upplevelser av tillhörighet. Jag vill även undersöka hur vanligt förekommande det är att dessa individer med ADHD någonsin har upplevt sig bli stigmatiserade av samhället på grund av sin diagnos. LÄS MER