Sökning: "postfeminism"

Visar resultat 11 - 15 av 90 uppsatser innehållade ordet postfeminism.

  1. 11. ”Kvinnokroppen. Så stark och livskraftig, samtidigt så väldigt omdebatterad” En kvalitativ diskursanalys av marknadsföring genom ett postfeministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jennie Hansen Römer; Therese Clausson; [2023]
    Nyckelord :postfeminism; diskursanalys; varufeminism; digital marknadsföring; femvertising; varumärkesaktivism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa diskursanalys är att studera hur feministiska diskurser framträder i porträtteringen av kvinnor i västerländsk reklam. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur feministiska diskurser påverkar digital marknadsföring samt att bidra med kunskap till forskningsområdet varufeminism och varumärkesaktivism. LÄS MER

  2. 12. Kvinnliga artisters dilemma : En kritisk multimodal diskursanalys av hur den postfeministiska diskursen och objektifiering visar sig i kvinnliga artisters musikvideor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mimmie Thelander; Malin Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Objektifiering; Postfeminism; Populärfeminism; Kvinnliga artister; Musikvideor;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur objektifiering och postfeministisk diskurs visar sig i musikvideor av två sverigebaserade inflytelserika kvinnliga popartister: Veronica Maggio och Miriam Bryant. Materialet som analyserats är en musikvideo av vardera kvinnlig artist. LÄS MER

  3. 13. Wellness i västvärlden – hälsa, självförbättring eller besatthet : En komparativ semiotisk analys om skillnader och likheter i den svenska och amerikanska wellnesskulturen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Maja Engebö Cedergren; [2023]
    Nyckelord :wellness; semiotik; denotation; konnotation; ikon; index; symbol; postfeminism; attribut; klass;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att se vilka likheter och olikheter som går att finna i den västerländska wellnesskulturen i en svensk och amerikansk kontext. Detta gör jag för att utröna vilka underliggande samhälleliga ideologier och budskap kopplat till en normativ och ensidig syn på hälsa som kommer till uttryck inom de valda kontexterna. LÄS MER

  4. 14. Från "kvinnlig frigörelse" till "blygsamma super-förebilder" : En multimodal kritisk diskursanalys av förändringar i feministiska budskap i reklam över tid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cornelia Jensen Sten; Gabriella Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Femvertising; feminism; advertising; discourses; postfeminism; commodity feminism; Femvertising; feminism; reklam; diskurser; postfeminism; kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to research in which way feminist messages are incorporated and communicated through femvertisements from the 1970’s, 1990’s and 2010’s. In doing so our goal is to achieve an elaborated understanding of how feminism is used in advertisements as well as how these messages have changed over time. LÄS MER

  5. 15. Man måste bli kompis med sin kropp och hud

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Anna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Critical Discourse Analysis; CDA; Fairclough; Skincare; Influencers; Influencer marketing; Blogs; Postfeminist; Neoliberalism; Systemic functional linguistics; SFL; Legitimation strategies; Van Leeuwen; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en explorativ studie om hur det går till när hudvårdsprodukter marknadsförs på svenska livsstilsbloggar. Med hjälp av kritisk diskursanalys (CDA) undersöker jag vilka strategier som skribenter på svenska livsstilsbloggar använder när de marknadsför hudvårdsprodukter, samt vilka diskurser som etableras och utnyttjas i blogginläggen. LÄS MER