Sökning: "postfeminism"

Visar resultat 16 - 20 av 90 uppsatser innehållade ordet postfeminism.

  1. 16. Den säljande kvinnokroppen : En semiotisk visuell analys av Fanny Lyckmans och Amanda Ekströms representation av kvinnokroppen utifrån ett postfeministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Elna Andersson; [2022]
    Nyckelord :representation; postfeminism; male gaze; female gaze; postfeminism; sexualisering av kulturen; pornografiskt bildspråk; kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker problemområdet sexualiseringen av kvinnokroppen på sociala medier, eftersom det är en stor källa till visuella intryck idag. Syftet är att undersöka hur influencers, mer specifikt Fanny Lyckman och Amanda Ekström representerar kvinnokroppen i sociala medier utifrån ett postfeministiskt perspektiv, och där frågeställning lyder: Hur representerar Lyckman och Ekström kvinnokroppen i sina sociala medier utifrån ett postfeministiskt perspektiv i relation till sexualiseringen av kulturen? Studien genomförs med en kvalitativ semiotisk visuell analys där materialet undersöks enskilt samt kompareras. LÄS MER

  2. 17. “Det är han med den tjocka plånboken som styr” : En feministisk kritisk diskursanalys av framställningar av sugardating på Flashback Forum

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Aurora Micali; Minna Salinas; [2022]
    Nyckelord :sugardating; critical discourse analysis; radical feminism; postfeminism; Flashback Forum; sugardating; kritisk diskursanalys; radikalfeminism; postfeminism; Flashback Forum;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kritiskt undersöka diskurserna kring sugardating och de diskursiva framställningarna av sugardaters på Flashback Forum, utifrån diskursernas återspegling av ojämlika genus- och maktförhållanden. Studien utforskar även den tvetydiga kopplingen mellan sugardating och prostitution på onlineforumet. LÄS MER

  3. 18. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmelie Modin; Joline Olsson; [2022]
    Nyckelord :Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; advertising; attitude; social responsability; feminist messages; equality; women’s empowerment; Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; marknadsföring; attityd; socialt ansvar; feministiska budskap; jämställdhet; women’s empowerment;

    Sammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER

  4. 19. Influencern och kapitalet : en kvalitativ innehållsanalys av Margaux Dietz och Bianca Ingrossos innehåll på Instagram, i relation till Bourdieus kultursociologi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tilde Ögaard; Nadja Latrach; [2022]
    Nyckelord :Bourdieu; capital; class; influencers; consumption.; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay explores how two of Sweden’s most famous influencers, Bianca Ingrosso and Margaux Dietz, can be perceived through Pierre Bourdieu’s theory of capital. Furthermore, the essay also examines what position influencers have in a contemporary class society. LÄS MER

  5. 20. “Det är inte bara att vara modern utan man måste ju kämpa lite för det också” - En kvalitativ studie om unga kvinnors upplevelser, värderingar och förhållningssätt till föreställningar om den moderna respektive traditionella kvinnan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Emma Torberntsson; [2022]
    Nyckelord :jämställdhet; jämställdhetsideal; föreställningar; den moderna kvinnan; den traditionella kvinnan; offentlighet; makt; medvetenhet; postfeminism.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Enligt det svenska jämställdhetsidealet ska kvinnor och män ha samma skyldigheter, rättigheter och möjligheter i samhället och ekonomisk och social makt ska fördelas jämlikt. Dock är jämställdhetsidealet ännu inte verklighet i det svenska samhället. LÄS MER