Sökning: "postfeminism"

Visar resultat 21 - 25 av 90 uppsatser innehållade ordet postfeminism.

  1. 21. Makt över kvinnlig sexualitet : En diskursanalys från dokumentären "Pornfluencers"

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Cim Hagström; [2022]
    Nyckelord :Foucault; Makt; Sexualitet; Onlyfans;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka skildringen av hur maktdiskursen i dokumentären "Pornfluencers" gestaltas även hur makten tar sig form utifrån dokumentären. Dokumentären "Pornfluencers"  på SVT som publicerades den 15 juni 2021 och är publicerad av Erik Galli och Lisa Östberg. LÄS MER

  2. 22. Wellness - Hälsa eller Skönhet? : en kvalitativ textanalys av YouTube-serien "Beauty Secrets"

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olivia Viklund; Vera Stiglund; Ebba Antesson Månsdotter; [2022]
    Nyckelord :Youtube; Wellness; Naturlig skönhet; Postfeminism; Symboliskt kapital; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ textanalys med titeln Wellness - hälsa eller skönhet? - En kvalitativ textanalys av YouTube-serien “Beauty Secrets”, skriven av Vera Stiglund, Ebba Antesson Månsdotter och Olivia Viklund. Uppsatsen är skriven i ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. LÄS MER

  3. 23. Estrid : en feministisk rakhyvel?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Joanna Helte; Felicia Patriksdóttir Ahlberg; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Feministisk inriktad reklam är ett fenomen som har blivit allt mer utbrett de senaste åren i samband med sociala mediers framfart. Numera är det snarare regel än undantag att företag ska kommunicera budskap som kan anses feministiska. LÄS MER

  4. 24. BLOOD-REDWASHING - En kritisk innehållsanalys av kvinnokroppens representation för kommersiellt syfte och PR i en kampanj av Libresse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Klara Drotz; [2021-03-04]
    Nyckelord :Feminism; postfeminism; kvinnokroppens framställning roll i medier; PR-kritik; Corporate Social Responsibility CSR ; kommersialiserad hållbarhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga hur kvinnokroppen och dess funktioner framställs i PR- och reklamsammanhang för företag som säljer hygienprodukter för kvinnor, specifikt Libresse. Teori: Feminism vs. LÄS MER

  5. 25. Normer om kvinnan och kvinnokroppen på Instagram : En kvalitativ studie av Bianca Ingrossos och Angelica Blicks självpresentation i bild

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emma Bergström; Moa Eklund Lindgren; [2021]
    Nyckelord :influencer; normer; Instagram; självpresentation; postfeminism;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering: Syftet med studie är att undersöka hur normer om kvinnor och kvinnokroppen (re)konstrueras i kvinnliga influencers självpresentation i bild på Instagram. Studien undersöker detta utifrån fallet Bianca Ingrosso och Angelica Blick. LÄS MER