Sökning: "posthumanistisk"

Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade ordet posthumanistisk.

  1. 6. Barns möte med naturen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Ljungqvist; Lovisa Danielsson; Elemina Malmström; [2023]
    Nyckelord :I Ur och Skur; Utomhusförskola; Förskollärare; Förskolebarn; Friluftsområde; Natur; Utevistelse; Utomhuspedagogik; Naturvistelse; Platser; Möten; Relationer; Posthumanism; Posthumanistiskt perspektiv; Posthumanistisk teori. Intra-species-relations; Intra-action; Body-mind-place-relations; Epistemologi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 7. Miljön som aktiv agent : En posthumanistisk studie om barns språk- och kommunikationsutveckling

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Susanna Holmberg; Emelie Lindholm; [2022]
    Nyckelord :Educational environments; Posthumanist theory; Language-promoting materials; Language-promoting environments; Walkning interview; Pedagogiska miljöer; Posthumanistisk teori; Språkfrämjande material; Språkfrämjande miljöer; Turistguidning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att synliggöra pedagogiska miljöers möjligheter att främja alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Studien genomfördes på två förskolor på olika orter där respondenterna var förskollärare. Som datainsamlingsmetod valdes turistguidning. LÄS MER

  3. 8. Bildämnet som nomad? : En posthumanistisk studie om bildämnets nomadiska funktion i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ellen Arvidsson; Ida Corneliusson; [2022]
    Nyckelord :Materiality; nomad philosophy; posthumanism; visual arts education; Bildämnet; materialitet; nomadfilosofi; posthumanism; tillblivelse;

    Sammanfattning : Hur fungerar bildämnet i dagens skola? I relation till skolämnenas snarlika strukturer, där ett slutresultat bedöms, särskiljer sig bildämnets metoder och lärande som mer processorienterat. Traditionella, hantverksmässiga arbetssätt kompletteras med nya digitala medier och arbetssätt, som resulterar i urvalsproblem och stoffträngsel. LÄS MER

  4. 9. ”I didn’t come here to tell you how this is going to end. I came here to tell you how it’s going to begin.” : En posthumanistisk och hauntologisk analys av filmen The Matrix

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Amanda Thomas; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Förskolegården med nya öron : transformationer som kunskapserbjudanden i mellanrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Carola Benngård; Caroline Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; utomhusmiljö; lärande; kunskap; samhandling; posthumanism; agentiell realism; intra-aktion; performativa agenter och agens;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att studera samhandlingar mellan barn, plats och material i förskolans utomhusmiljö i förhållande till lärande och kunskap. Studien tar avstamp i posthumanistisk teori med inriktning mot Karen Barads agentiell realism. LÄS MER