Sökning: "postkolonial utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden postkolonial utveckling.

  1. 1. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER

  2. 2. “When we empower women, we will empower the society” : - Kvalitativ undersökning om socialt arbete med kvinnors empowerment i Kilimanjaro regionen, Tanzania

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Charlotte Wadsten; Wilma Almersved; [2023]
    Nyckelord :Women empowerment; social sustainability; postcolonial feminism; white saviourism; Tanzania; Kvinnors empowerment; social hållbarhet; postkolonial feminism; white saviourism; Tanzania;

    Sammanfattning : Föreliggande studie avser att skapa en förståelse för begreppet kvinnors empowerment samt dess praktik i Kilimanjaro regionen i Tanzania. Studien syftar till att undersöka hur icke-statliga organisationer i regionen arbetar med kvinnors empowerment samt hur arbetet bidrar till en social hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 3. "White Savior Complex" - En studie om postkoloniala tendenser i Agenda 2030

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Siri Bergenstråhle; [2021]
    Nyckelord :”White savior complex”; postkolonialism; Agenda 2030; Millenniemålen; utveckling; utvecklingsländer; kolonialism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Agenda 2030 är en global målsättning satt av FN med syfte att bidra till hållbar utveckling runt i om i världen. Den består av 17 mål som ska uppfyllas av alla FN:s medlemsländer till år 2030. Agendan ska vara för folket och av folket, men min fråga är om de har lyckats med detta i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Med jordens fördömda som måltavla - en postkolonial analys av USA:s användning av ekonomiska sanktioner

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Julian Dannefjord; [2020]
    Nyckelord :ekonomiska sanktioner; kolonialism; Frantz Fanon; USA; maktstruktur; postkolonial teori; Kuba; Venezuela; Iran; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I oktober 2014 antog Human Rights Council en resolution som fördömer “unilateral coercive measures”, det vill säga ensidigt riktade ekonomiska sanktioner, som ett brott mot FN-stadgan, internationell rätt och rätten till utveckling. USA är ett av de länder som mest frekvent använder sig av ekonomiska sanktioner mot andra länder och sedan Donald Trump tillträdde som president 2017 har detta användande ökat. LÄS MER

  5. 5. Inkludering av barn med invandarebakgrund på fritidshemmet : En fallstudie om utmaningar och möjlighter på fritidshemmet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Faezeh Nassiri; [2020]
    Nyckelord :inkludering; samverkan; relation; kultur; interkulturalitet;

    Sammanfattning : In this scientific essay, I reflect and investigate issues related to the inclusion of newly arrived students in the school. The writing process and my own reflections are my method for investigating and achieving results. In this study, I highlight a situation where a student opposes performing a task during a gym class at leisure. LÄS MER