Sökning: "postkoloniala perspektiv bildanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden postkoloniala perspektiv bildanalys.

  1. 1. Skildringen av afrikaner : En bildanalys över framställningen av afrikaner och västerlänningar i slutet av 1800-talet i brittiska tidningen PUNCH

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Bergsten; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete utgör en bildanalys av ett antal bilder publicerade på slutet av 1800-talet i den brittiska tidningen PUNCH som skildrar afrikaner och västerlänningar med syfte att synliggöra hur afrikaner kontra västerlänningar skildras utifrån frågeställningarna: - Hur framställs afrikaner i bilder från slutet av 1800-talet från tidningen PUNCH? - Vilka skillnader finns i framställningen av afrikaner kontra västerlänningar i bilder från slutet av 1800-talet från tidningen PUNCH? Denna analys har genomförts med utgångspunkt i postkolonial teori, det postkoloniala perspektivet, och diverse forskning på området. Det finns en hel del forskning gällande kolonialismen och koloniseringen av Afrika, och här har främst John Kiarie Wa’Njogu samt Ronald B. LÄS MER

  2. 2. “Vita främlingar antagligen vara gudar..!” : - En kvalitativ text- och bildanalys av Barna Hedenhös upptäcker Amerika ur ett postkolonialt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Marina Kihlström; Amanda Mäki; [2022]
    Nyckelord :Bertil Almqvist; Barna Hedenhös upptäcker Amerika; postkolonialism; eurocentrism; didaktik; litteraturanalys; rasism; stereotyper;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en text- och bildanalys där vi analyserar Barna Hedenhös upptäcker Amerika (1950) ur ett postkolonialt perspektiv. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den amerikanska ursprungsbefolkningen porträtteras i Barna Hedenhös upptäcker Amerika (1950) samt vilka didaktiska möjligheter och utmaningar som boken erbjuder i undervisningssammanhang. LÄS MER

  3. 3. Med blicken på modellen : Pierre Louis Alexandre i verk av Konstakademiens elever 1878-1903

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maya Nagano Holm; [2021]
    Nyckelord :Representation; visual types; orientalism; visual culture; artists’ model; the black model; Royal Swedish Academy for Fine Art; 19th century; Swedish art history; countervisuality; Representation; visuell typ; orientalism; visuell kultur; levande modell; svart modell; konstakademien; 1800-tal; svensk konsthistoria; motvisualitet;

    Sammanfattning : Abstract The subject of the thesis concerns visual representations of the African diaspora in Swedish art history. The focus is on paintings by students at the Royal Swedish Academy for Fine Arts 1878–1903 for which the dockworker and artists’ model Pierre Louis Alexandre (1844–1902) posed. Twelve paintings are selected for visual analysis. LÄS MER

  4. 4. ”– Det är dejligt att vara i Sverige” : En komparativ studie av IS-resenärers återvändande, i danska B.T. och svenska Expressen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Carl Tuléus; Sabrina Khsassi; [2020]
    Nyckelord :Återvändare; postkolonialism; kritisk diskursanalys; gestaltning; integration; IS;

    Sammanfattning : I samtalet om IS-återvändare, vem får komma till tals? Finns det ett mönster och hur gestaltas IS-återvändarna själva, får de stå till svars för sina handlingar? Eller är det den vita politikern som får prata om den Andre återigen? Med en kvalitativ undersökning av 20 utvalda artiklar från år 2019, i danska kvällstidningen B.T. LÄS MER

  5. 5. Finns det genus och etnicitet i litteraturen vi tar del av som barn? : Kan litteratur forma våra könsroller?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nevin Erdogan; Yasmin Mushalah; [2020]
    Nyckelord :Lindenbaum; Bergström; genus; etnicitet och postkoloniala perspektivet;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där vi arbetar för att tankar, värderingar och andra faktorer ska förebygga ett demokratiskt samhälle. Under de första åren i livet bemöter vi barnlitteratur i olika former omedvetet och medvetet. LÄS MER