Sökning: "postkolonialism invandrare"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden postkolonialism invandrare.

  1. 1. “I slutändan ser de på mig som en blatte, men jag känner mig mitt emellan” : En kvalitativ studie kring hantering och anpassning av identitetsskapande processer hos andragenerationensinvandrare med irakisk bakgrund inom en svensk kontext

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Amin Yasami; Dari Alfadli; [2023]
    Nyckelord :In-betweenness; identity-making processes; post-colonialism; second-generation Iraqi immigrants; social interaction.; Mellanförskap; identitetsskapande processer; postkolonialism; andra generationens irakiska invandrare; sociala interaktioner.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to gain a better understanding of how second-generation immigrants with Iraqi backgrounds navigate through and adapt to their identity formation processes in relation to Swedish society.  Previous research has examined other ethnic groups of second-generation immigrants and has provided insights that contribute to our study, but there is limited research on second-generation immigrants with Iraqi backgrounds, even though Iraqis are one of the largest groups that have immigrated to Sweden since the 1980s. LÄS MER

  2. 2. Det är bara ett språk jag inte har En kvalitativ intervjustudie om upplevelsen av Vuxenutbildningen i Svenska för invandrare ur ett deltagarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Malin Stoetzer; [2022-02-17]
    Nyckelord :SFI; deltagarperspektiv; integration; erkännande; postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur upplevelsen av Vuxenutbildningen i Svenska för invandrare beskrivs av tidigare deltagare efter ett visst antal år i Sverige, utifrån en distans till upplevelsen. Materialet utgjordes av sex personer födda i mellanöstern med eftergymnasial utbildning från sitt ursprungsland, vilka har levt i Sverige mellan fyra till sex år efter avslutad SFI-utbildning. LÄS MER

  3. 3. Integrationens premisser : En studie om svensk politik och retorik kring invandrare och invandring under slutet av 1900-talet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Olle Olson; [2021]
    Nyckelord :Immigration; migration; integration; assimilation; SOU; postcolonialism; orientalism; culture; Immigration; migration; integration; assimilering; SOU; postkolonialism; orientalism; kultur;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how the attitude towards immigrants during theend of the 20th century in Sweden is described in the state's public investigations. This isdone by examining three different investigations, all of which are final or main reports duringthe 70s, 80s and 90s. LÄS MER

  4. 4. Sanning eller Fördom? : En diskursanalys av identiteten "invandrare" i två svenska nyhetsmedier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Matilda Adeborn Fortea; Amanda Andersson; [2019]
    Nyckelord :diskursanalys; media; invandrare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur identiteten “invandrare” konstrueras, samt vilka diskurser kring “invandrare” som framträder, i svenska nyhetsmedier under mars månad 2017. Vi ämnar belysa hur den aktuella diskursen ser ut. LÄS MER

  5. 5. Läroboks-muslimer : En postkolonial diskursanalys av gymnasieskolansläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Hussein Hamad; [2017]
    Nyckelord :islam; muslim; läroböcker; läromedel; jihad; kvinnosyn; misogyni; invandrare; stereotyper; fördomar; postkolonialism; Edward Said; orientalism;

    Sammanfattning : Uppsatsen Läroboks-muslimer behandlar postkoloniala föreställningar och stereotyper i läromedel avsedda för den svenska gymnasieskolan. Studiens syfte har varit att kartlägga och analysera hur islam och muslimer framställs i fyra av gymnasieskolans läroböcker; tillvägagångssättet studien använt sig av har varit att genom diskursanalysen som metod och med avstamp i den kritiska postkoloniala teoribildningen, kartlägga och analysera postkoloniala typifieringar av islam och muslimer med avgränsning på om och i sådana fall hur, läromedelsförfattarna skildrar: 1. LÄS MER