Sökning: "postmoderna teorier"
Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden postmoderna teorier.
1. Vad är fri lek i förskolan, egentligen? : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på fri lek
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse kring förskollärares syn på begreppet ”fri lek” och vilket utrymme de ger ”fri lek” i förskolan. Vi undersöker i studien även ”fri lek” som fenomen och problematiserar hur pass fri den egentligen är. LÄS MER
2. Hur utvecklar man datalogiskt tänkande? : Villkor för en rolig och enkel introduktion till programmering (år 7-9)
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Datorer finns överallt i det e-postmoderna samhället och hur man kan förmå dessa tanklösa maskiner att göra som man vill är en tillämpad form av datalogiskt tänkande. Skolsystem världen över försöker få ungdomar att utveckla förmågor som att programmera och använda internet på ett säkert sätt, men det finns i dagsläget mer politisk vilja än vetenskapligt kunnande gällande hur detta bäst genomförs. LÄS MER
3. När är det dåligt nog? En kvalitativ studie av förvaltningsrättens domslut om resursskola med behandling
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka elevers rättigheter till resursskola med behandling. Studien undersökte tio stycken domslut från förvaltningsrätten gällande överklagande av bistånd från Socialtjänsten där föräldrarna hade ansökt om resursskola med behandling men blivit nekade av socialnämnden. LÄS MER
4. En simulerad yrkesroll? : Baudrillard, hyperrealitet och examensordningen
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien har undersökt huruvida den specialpedagogiska diskursen så som den presenteras i examensordningen kan sägas generera en hyperreell specialpedagogisk yrkesroll. Det empiriska materialet bestående av examensordningarna för specialpedagogutbildningen (1993-2017) har analyserats med diskursteoretisk metod för att sedan placeras i relation till Jean Baudrillards teorier om det postmoderna samhällets simulerade verklighet. LÄS MER
5. Vad motiverar, trygghet eller äventyr? : En kvantitativ studie som jämför pliktade och frivilliga rekryter i motiverande drivkrafter och synen på ledarskap
Kandidat-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : År 2018 återinfördes pliktsystemet i Sverige vilket innebar att vi till delar lämnade ett professionellt yrkesförsvar som vi hade haft på grund av fredstider. Frivillighetsförsvaret hade haft vissa problem med ”tappet” av människor både under grundutbildningen på grund av möjligheten till avhopp men också efter grundutbildningen. LÄS MER