Sökning: "postmodernt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden postmodernt perspektiv.

  1. 1. Den (o)fria leken i förskolans kontext : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariell Jurås; Josephine Nilsson; [2023]
    Nyckelord :free play; preschool; power structures; postmodern; democracy; fri lek; förskola; makt; postmodernism; demokrati;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver barns fria lek i förskolan, och de maktstrukturer som kan uppstå mellan vuxna och barn ur ett postmodernt perspektiv. Studiens metodansats är kvalitativ och undersöker ämnet med hjälp av intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 2. Meningskapande i lek : En kvalitativ studie om gemensamma meningsskapande via material, barns lek med fokus på språkutveckling och pedagogiska arbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Adam Alsayfi; Siti Asiyah Haag; [2022]
    Nyckelord :Material artefakter; mediering; proximal utvecklingzon; stöttning; språk; lek; meningsskapande; relationkompetens;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa intervjustudien som genomfördes med förskole-rektorn har med syfte på ett fördjupat sätt för att förstå hur pedagogerna arbetar med olika material för att stödja barnens meningsskapande. Samt studerar vi hur pedagogerna stödjer barnens lek för att utveckla språkliga färdigheter. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares konstruktioner av en förskola med god kvalitet : Framträdande diskurser om kvalitet, pedagogisk dokumentation och bedömning i arbetet med förskolans systematiska kvalitetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Hansson; My Zeljkovic; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; förskola; kvalitet; pedagogisk dokumentation; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Abstract Bedömning i den pedagogiska dokumentationen är ett till synes tabubelagt samtalsämne inom förskolans ramar. Ständigt blir vi påminda om att begreppet bedömning inte ska användas i förskolan i relation till barns utveckling och lärande, vilket också de olika styrdokumenten framhåller. LÄS MER

  4. 4. Omsorgen – den komplexa och ovärderliga : En studie om etisk omsorg och dess synlighet i förskolors systematiska kvalitetsarbeten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kristin Svensson; Jenny Roman; [2021]
    Nyckelord :Etisk omsorg; systematiskt kvalitetsarbete; omsorg och lärande; utveckling; normer; postmodernt perspektiv;

    Sammanfattning : Förskolans utbildning har alltid präglats av olika roller, såsom omsorg, tillsyn och undervisning (Tallberg Broman, 2017). Tidigare forskning visar att omsorgen har fått ett allt mindre utrymme i förskolans dokumentationsarbete och att lärandet i stället har fått en framträdande roll. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan förskola och hem : ett stöd för barns utveckling av sitt minoritetsspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Mona Nilsson Knuorre; [2020]
    Nyckelord :förskola; minoritetspråk; samiska; samverkan; språk-och identitetsutveckling;

    Sammanfattning : I förskolans uppdrag ingår att värna om och främja de nationella minoritetsspråken. Förskolan i samverkan med vårdnadshavare kan bidra till bevarandet och återupplivandet av språk och kulturer som är i minoritet eller håller på att försvinna såsom samiskan. LÄS MER