Sökning: "postoperativa samtal"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden postoperativa samtal.
1. Patienters upplevelser av preoperativ information inför elektiva kirurgiska ingrepp.
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Flera kirurgiska ingrepp genomförs elektivt, därmed ställs högre krav på den preoperativa informationen då patienter i vissa fall går hem samma dag och förväntas klara den postoperativa återhämtningen på egen hand. Den preoperativa informationen behöver vara lättbegriplig och tillgänglig, med möjlighet till preoperativt möte för förtydligande och tillfälle för att besvara frågor. LÄS MER
2. Sjuksköterskans preoperativa omvårdnadsåtgärder för att främja barns trygghet inför kirurgiska ingrepp
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Barn upplever ofta rädsla inför sjukhusvistelse och operation. Cirka 40–60% av alla barn som skall genomgå ett kirurgiskt ingrepp upplever rädsla och ångest. Detta kan få negativa konsekvenser för den postoperativa läkningen och framtida sjukhusbesök. LÄS MER
3. Specialistsjuksköterskors erfarenheter av interkulturell kommunikation vid postoperativ smärtlindring
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Sverige har blivit ett alltmer mångkulturellt samhälle vilket avspeglas i vården. Den interkulturella kommunikationen inom sjukvården kan vara utmanande för sjukvårdspersonalen speciellt när det kommer till smärtlindring. LÄS MER
4. Anestesisjuksköterskors strategier att lindra patienters preoperativa oro : En systematisk litteraturstudie om det preoperativa mötet
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Anestesisjuksköterskan är den första personen som patienter träffar under det preoperativa mötet. Därför har hon ansvaret för det preoperativa vårdprocessen och mötet samt har skyldighet att bjuda in patienter till samtal. Oro är förekommande fenomen som patienter känner inför anestesi och operation. LÄS MER
5. Anestesisjuksköterskans strategier för att lindra oro : En systematisk litteraturstudie om det perioperativa mötet
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Anestesisjuksköterskan ansvarar för den perioperativa dialogen med patienten. En av anestesisjuksköterskans kärnkompetenser är att arbeta personcentrerat, det innebär att inte bara se till patientens fysiska behov utan även de psykiska samt att se patienten som en unik person. LÄS MER