Sökning: "postpolitisk"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet postpolitisk.
1. Vem annars? : Individens upplevelse av ansvar för klimatet i en postpolitisk tid
Master-uppsats, Umeå universitet/Umeå centrum för genusstudier (UCGS)Sammanfattning : Rather than being subject of democratic discussion, responsibility for questions of political character, such as climate change, have in a post-political time become decentralised and focused on individual self-regulation. Therefore, the purpose of this study is to examine how individual experiences of responsibility can be understood. LÄS MER
2. Konst, aktivism och forskning – radikal intervention eller samverkan i det offentliga rummet : Om gränser och territoriell indelning, illusion och det offentliga rummets demokrati
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik; Stockholms universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : Uppsatsen utforskar gränser mellan konstnärlig gestaltning utifrån radikal intervention och samverkan i det offentliga rummet. Uppsatsen är indelad i fyra delar med bland annat en del som analyserar det egna Konstprojektet – Bodies of Excess [Överflödiga kroppar]. LÄS MER
3. "Mellan höger- och vänstermobbarna" : En kritisk diskursanalys av dagspressens konstruktion av antirasistiska demonstrationer i det postpolitiska samhället
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Studien intresserar sig för nyhetsmediernas konstruktion av politisk mobilisering i det postpolitiska samhället. Uppsatsen behandlar nyhetsrapporteringen på dn.se samt sydsvenskan.se, om den antirasistiska demonstrationen i Kärrtorp i december 2013 och den antirasistiska demonstrationen i Limhamn i augusti 2014. LÄS MER
4. Arenastaden och Swedbank Arena : Spekulativ planering i en postpolitisk tid
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskapSammanfattning : De senaste årens trend inom stads- och samhällsplanering i Sverige är att kommuner och städer alltmer ser de svenska städerna och stadsrummen som varor på en köp och sälj marknad där privata företagsintressen alltmer tas i beaktande och får större utrymme i frågor som rör stadsplanering och utveckling. Vi lever i ett stadsrum, där varumärken och tecken på reklampelare utgör symboler som stadens invånare göds med enligt logiken störst, bäst och vackrast. LÄS MER