Sökning: "postsecondary education"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden postsecondary education.

  1. 1. Swedish as a Second Language—a Parallel School Subject in Practice : A case study of multilingual students’ lived experiences of Swedish as one language but two school subjects

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Angelica Granqvist; [2019]
    Nyckelord :Swedish as a second language; lived experience; pedagogical scaffolding; social and linguistic belonging; agency; Svenska som andraspråk; levda erfarenheter av språk; pedagogisk stöttning; social och språklig tillhörighet; agens;

    Sammanfattning : Since 1995 the Swedish language has been taught as two different yet similar and parallel school subjects throughout the educational system: Swedish (SWE) and Swedish as a Second Language (SSL). Building on Hedman and Magnusson (2019a), this case study research focuses on multilingual students’ lived experiences of language and their decision to study SSL as opposed to SWE. LÄS MER

  2. 2. Övergången från högskola till arbetsliv för personer med autism

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Linnéa Brickman Eriksson; [2018]
    Nyckelord :autism; transition; higher education; postsecondary education; working life; qualitative interviews; experiences; autism; övergång; högskola; universitet; arbetsliv; kvalitativa intervjuer; upplevelser;

    Sammanfattning : Many people with autism are excluded from the labour market. Support from social actors through job activities and higher education, have become important for this group when striving for a sustainable working life. LÄS MER

  3. 3. Supported Education (SEd) - Utbildning med stöd : En kvantitativ studie om individanpassat stöd till att slutföra högre utbildning, främst för personer med psykiska funktionshinder

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Ove Valodius; [2016]
    Nyckelord :Supported Education; Psychiatric disability and education; Psychiatric rehabilitation; Recovery; Supported Education; Psykiskt funktionshinder och utbildning; Psykiatrisk rehabilitering; Återhämtning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer i psykiatrisk rehabiliteringsteori som var de viktigaste stödjande och hindrande faktorerna för att deltagare i arbetslivsinriktad rehabilitering skulle kunna slutföra gymnasial/eftergymnasial utbildning och få ett arbete på dagens arbetsmarknad. Deltagarna i denna studie kom från fyra verksamheter inom Supported Education (SEd) i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Påverkar tidigare arbetslivserfarenhet lärande? : En kvalitativ studie om universitetsstudenters olika sätt att lära i relation till tidigare arbetslivserfarenhet.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katarina Berg; Josefin Schützer; [2013]
    Nyckelord :work experience; experiential learning; surface learning; deep oriented learning approach to learning and social interaction; arbetslivserfarenhet; erfarenhetsbaserat lärande; ytinriktat lärande; djupinriktat lärande; syn på lärande och social interaktion;

    Sammanfattning : Många av dagens ungdomar har svårt att komma in på arbetsmarknaden som en följd av att de saknar tidigare arbetslivserfarenhet eller eftergymnasial utbildning. Detta kan vara en förklaring till att allt fler väljer att studera vidare på universitet eller högskola. LÄS MER