Sökning: "poststrukturalistiska perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden poststrukturalistiska perspektiv.

  1. 1. En könsneutral förskola?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Fatoumata Nian Johansson; Hanna Holmesson; [2023]
    Nyckelord :Feministisk poststrukturalism; förskola; genus; könsroller; normkritik; språkligt bemötande;

    Sammanfattning : Abstract Denna observationsstudie har som syfte att med utgångspunkt i feministisk poststrukturalistisk teori undersöka pedagogers språkliga bemötande i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Studiens syfte besvaras utifrån frågeställningarna: Hur bemöter pedagoger flickor och pojkar olika utifrån ett genusteoretiskt perspektiv? Hur synliggörs eventuella skillnader i hur pedagoger bemöter barn (i förskolan) baserat på deras ålder och kön? Frågeställningarna besvaras med hjälp av Butlers genusteori (2007) som utgör en del av det feministiska poststrukturalistiska perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Det gängkriminella säkerhetshotet : En postkolonial probleminramningsanalys av Tidöavtalet och 2022 års regeringsförklaring

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Nicole Nguyen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att analysera hur regeringen och Sverigedemokraterna framställer den grova organiserade gängbrottsligheten som ett hot mot Sveriges inre säkerhet i Tidöavtalet respektive 2022 års regeringsförklaring, utifrån ett postkolonialt perspektiv. Med detta ämnar studien synliggöra varför gängkriminaliteten ges en så stor del av det säkerhetspolitiska fokuset trots det traditionella militära hot Sverige står inför idag, med Ryssland och dess krig i Sveriges närområde. LÄS MER

  3. 3. Samtycke och sexuell subjektivitet : En narrativ analys av tjejers bloggberättelser av upplevelser av sexuellt våld

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mira Horovitz; [2021]
    Nyckelord :sexuellt våld; tjejer kvinnor; heterosexualitet; performativitet; feminisktisk fenomenologi; bloggberättelser; narrativ analys; subjektspositioner; sexuell subjektivitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tjejer berättar om erfarenheter av sexuellt våld. Det empiriska materialet består av bloggberättelser av anonyma författare som uppger att de är i åldern 14-25 år. Materialet har analyserats med hjälp av en narrativ analys. LÄS MER

  4. 4. Under konstruktion - Om konstruktionen av sex och samlevnad i en grundskola

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Anna Ströander Venäläinen; [2017]
    Nyckelord :sex och samlevnad; sex och samlevnadsundervisning; konstruktion; grundskola; diskurs; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur grundskollärare i årskurs 1-6 konstruerar kunskapsområdet sex och samlevnad i relation till utveckling av deras sex och samlevnadsundervisning. Jag har ställt mig följande frågor: (1) Hur ser konstruktionen av sex och samlevnadsämnet ut hos grundskollärare i årskurserna 1-6 under påbörjat utvecklingsarbete av sex och samlevnadsundervisningen?, (2) Vad kan påverka och forma dessa konstruktioner?, (3) Vad kan dessa konstruktioner skapa för verklighet? Frågorna har besvarats genom sex kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med personal på en svensk grundskola. LÄS MER

  5. 5. Att översätta en kulturkrock : Postkolonial analys och översättning av ett kapitel ur Hanya Yanagiharas roman The People in the Trees

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Leo Brekell; [2016]
    Nyckelord :Yanagihara; Hanya; translation; postcolonial; foreignization; Niranjana; Tejaswini; Fairclough; americentrism; power; ideology; Yanagihara; Hanya; översättning; postkolonial; främmandegörande; Niranjana; Tejaswini; Fairclough; americentrism; makt; ideologi;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats har ett utdrag ur Hanya Yanagiharas roman The People in the Trees analyserats och översatts från engelska till svenska utifrån ett såväl postkolonialt som sociolingvistiskt perspektiv. Översättningen är huvudsakligen interventionistisk och experimentell till sin natur, och är utförd i enlighet med Lawrence Venutis främmandegörande strategi samt med utgångspunkt från Tejaswini Niranjanas poststrukturalistiska syn på översättning i en postkolonial kontext. LÄS MER