Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Språk och identitet : Fyra andraspråkstalares beskrivningar av sina flerspråkiga identiteter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Matina Kirlappos; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; identitet; kodväxling; tillhörighet; makt;

    Sammanfattning : I detta examensarbete beskrivs flerspråkighet och identitet mer ingående. Avgränsningen faller på flerspråkighetens inverkan på identitet, vilket innebär att fokus ligger på en studie på individnivå. LÄS MER

  2. 2. “Ah för mig så blir det där bara bla bla blabla bla...på något sätt”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Jedvik; Stina Undestam; [2023-12-07]
    Nyckelord :fritidshem; vila; rekreation; poststrukturalistiskt perspektiv; läroplan;

    Sammanfattning : Vila och rekreation lyser med sin frånvaro i fritidshemmen i Sverige, åtminstone saknas tidigare forskning kring hur lärare i fritidshem arbetar med vila och rekreation, kunskap vi med denna studie vill bidra med. Den här kvalitativa intervjustudien tar avstamp i ett poststrukturalistiskt perspektiv och synliggör komplexiteten i att tolka och omsätta läroplanens uppdrag att erbjuda vila och rekreation i fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar av “den ideala samhällskunskapseleven” och dess påverkan på elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adna Bekic; Layal Hadrous; [2023]
    Nyckelord :Avvikelser; exkludering; inkludering; makt; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; normalitet; sanktioner; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka samhällskunskapslärares syn på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur deras bild av dessa elever påverkas av konstruktionen av normalitet och avvikelse i skolkontexter. Studien inleds med en bakgrundsdel där styrdokument i skolan förklaras och de olika NPF-diagnoserna definieras. LÄS MER

  4. 4. Den ontologiska säkerhetens politiska geografi samt neokoloniala tendenser : En kvalitativ diskursanalys av hur den svenska legitimeringen av visitationszoner i utsatta områden, uttryckt i 32 motioner, kan problematiseras

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Stella Godeau; [2023]
    Nyckelord :Visitationszoner; utsatta områden; ontologisk säkerhet; politisk geografi; postkolonialism; poststrukturalistisk diskursanalys; identitetskonstruktioner;

    Sammanfattning : Flertalet motioner som berör förslag om visitationszoner i utsatta områden har överlämnats till Sveriges riksdag. Förslagen behandlar att polisen, efter åklagarbeslut, bör ges möjlighet att upprätta tidsbegränsade samt geografiskt avgränsade visitationszoner, där kroppsvisitation och husrannsakan får företas utan att någon konkret misstanke om brott föreligger. LÄS MER

  5. 5. Barn som utmanar : Med fokus på pedagogens förhållningssätt och relationen mellan barn som utmanar och pedagog

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Miriam Mattei Ekfeldt; [2023]
    Nyckelord :Utmanande beteende; pedagogiska relationer; relation mellan pedagog och barn; förskola;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om barn med utmanande beteende med fokus på den pedagogiska relationen mellan pedagog och barn samt vilken betydelse den har för pedagogerna och om den spelar en viktig roll i barnens beteendeutveckling. Arbetet kommer att lyfta fram pedagogernas erfarenheter och uppfattningar kring barn som utmanar och vilka strategier som pedagogerna använder. LÄS MER