Sökning: "poststrukturell feminism"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden poststrukturell feminism.
1. Flickighet i barnlitteratur : En analys av hur flickighet framställs i sju polska barnböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Barnlitteraturens betydelse inom förskola och pedagogiskt arbete är stor och väsentlig. Syftet med denna studie var att undersöka sju polska barnböcker för att se på vilka sätt begreppet flickighet framställdes i de böckerna. LÄS MER
2. Mannen och skulden : En genusteoretisk studie om hur offer och gärningsman representeras i nyhetsmedias rapportering av fallet Kulturprofilen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : The man and the blame – A gender theoretical study of how the victim and the perpetrator are represented in Expressen’s reporting of rape during the trial against Kulturprofilen Jean-Claude Arnault. The theoretical frame of this study is Joan W. LÄS MER
3. Bildskapande i relation till genus i förskolans verksamhet : Att skapa sig själv och genus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Studiens syfte är att bidra till ökad medvetenhet för verksamma inom förskolans område kring frågor som rör pedagogers förhållningssätt kring relationen mellan bildskapande och genus, men även hur dessa förhållningssätt kan påverka barnens möjligheter i deras bildskapande. En viktig fråga som burits med från starten av arbetet och som lyser igenom i resultatdelen har varit: Vilka möjligheter att förhålla sig till bildskapande och genus kan uppstå om ett kritiskt sätt att tänka kring könsstereotypa mönster tas tillvara inom bildskapande? Metoden har utgått från en intervjustudie vilket inneburit intervjuer av sju pedagoger som arbetar inom förskolan. LÄS MER
4. It´s natural with women in preschool
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka sorters femininiteter kvinnliga förskollärare antas och förväntas att göra och gör i förskolan. Vidare i studien undersöktes det om de kvinnliga förskollärarna upplever att dessa antaganden och förväntningar på dem har förändrats över tid. LÄS MER