Sökning: "poststrukturella teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden poststrukturella teorier.

  1. 1. Film, från upplevelse till text : En kritisk diskursanalys om audiovisuella uttrycksmedel i massmedia

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Klas Hasselrot; [2021]
    Nyckelord :Fairclough; kritisk diskursanalys; audiovisuell; filmrecension; Michel Chion; hearing what the eye see;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur man i massmedia artikulerar audiovisuellauttrycksmedel, hur den audiovisuella diskursen har utvecklats under tre decennier och ividare led förändrat den sociala praktiken. Studien går även in på vilka psykologiskakognitioner som kan påverkas av perceptioner och hur man i senare led artikulerar dessatankar. LÄS MER

  2. 2. En kritisk diskursanalys av läroplanens djursyn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :förskola; läroplan; diskursanalys; djursyn; kritisk diskursanalys; hållbarhet; pedagogik; djur;

    Sammanfattning : Denna studie avser en kritiskt diskursiv dokumentanalys av Läroplanen för Förskolan Lpfö98/16 med syfte att förstå och tydliggöra vilken djursyn som präglar dokumentet och således förskolan som verksamhet. Med samma ansats analyseras delar av två ytterligare dokument, från FN respektive Livsmedelsverket, för att jämföra dokumentens olika perspektiv och sätta studiens resultat i en tydligare kontext. LÄS MER

  3. 3. Kultur som problem och lösning - en policyanalys av Lgr 11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Johansson; [2014]
    Nyckelord :Läroplan; Värdegrund; Svenska; Svenska som andraspråk; Kultur; Identitet; Fostran; Tolerans; Andrafiering; Policyanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur den aktuella läroplanen för grundskolan, Lgr 11, förhåller sig till en postkolonial andrafierande diskurs i sina förväntningar på skolans utbildning och fostran av barn och ungdomar. I detta arbete har läroplanens två inledande kapitel samt kursplaner i svenska och svenska som andraspråk för år 1-6 fokuserats. LÄS MER

  4. 4. Understanding the Role of Mathematical Anxiety, Disaffect and Emotion in Learning and Teaching the Subject of Mathematics : A Qualitative Study of Swedish Student Teachers’ Experiences and Feelings towards Mathematics Education

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Stephanie Shamoon; [2014]
    Nyckelord :student teacher; mathematics; mathematical anxiety; emotions; subjectivity; discursive practices; Sweden; PISA; lärarstudent; matematik; matematisk ångest; känslor; subjektivitet; diskursiva praktiker; Sverige; PISA;

    Sammanfattning : Alongside the international consensus about the importance of mathematical competencies in today’s knowledge society, the awareness about children’s and adult’s mathematical anxiety has increased. Within this, relatively limited, field of research it has moreover been revealed that the level of mathematical anxiety is considerably higher among students within teacher education programs compared to other university students. LÄS MER

  5. 5. Edith Södergran och hennes ryska tradition

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Språk- och litteraturcentrum

    Författare :Elisabet T M Holmstedt; [2011]
    Nyckelord :Edith Södergran; modernism; estetisk idealism; messianism; Sankt Petersburg; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Edith Södergran är banbrytande för den lyriska modernismen i Norden. Hon föds i S:t Petersburg som tredje generationens invandrare på mödernet, får sin utbildning i denna stad, bor i Raivola på Karelska näset och är medborgare i det ryska storfurstendömet Finland. Uppsatsen undersöker hur den ryska miljön avspeglas i hennes texter. LÄS MER