Sökning: "potentiellt läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden potentiellt läromedel.

  1. 1. Vad utelämnas? : - En kritisk granskning av sfi-läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Atefeh Ebrahimnia; Jakob Hvistendahl; [2024]
    Nyckelord :vuxenutbildning; SFI; rasism; rasifiering; diskriminering; normkritisk pedagogik; kritiska vithetsstudier; maktstrukturer; ojämlikhet; representation;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kritisk textanalys av två läromedel avsedda för svenska för invandrare(SFI) kurs D. Analysen baseras på kritisk diskursanalys, normkritisk forskning ochkritiska vithetsstudier. LÄS MER

  2. 2. Grammatik i traditionens eller framtidens tjänst?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Måns Haraldsson; [2023]
    Nyckelord :Grammatik; traditionell; systemisk-funktionell; läromedel; kvalitativ; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur grammatikmomentet tar sig uttryck i läroböcker för gymnasiet i kurserna svenska 1, 2 och 3. Syftet skulle uppnås genom att undersöka läromedlen med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys, där fokus för analysen låg på att identifiera två olika grammatiska teorier: traditionell grammatik och systemisk-funktionell grammatik. LÄS MER

  3. 3. Läromedel som språngbräda till kommunikativ kompetens? : En kvalitativ innehållsanalys av förlagsproducerade läromedel i engelska för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Fanny Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Communicative language teaching; communicative competence; English; language learning; skills; teaching materials; Communicative language teaching; engelska; förmågor; kommunikativ kompetens; läromedel; språkinlärning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att belysa vilka möjligheter förlagsproducerade läromedel för engelskämnet ger eleverna att utveckla sin kommunikativa kompetens i linje med läroplanens intentioner. För att uppfylla detta syfte ställdes två forskningsfrågor: hur möjligheten att öva de fyra förmåg­orna för språkinlärning fördelas i förlagsproducerade läromedel och på vilka sätt ut­veckling av elev­ernas kommunikativa kompetens möjliggörs i läromedlen. LÄS MER

  4. 4. Subventure - Ett samarbetsspel med en gemensam spelplan sträckt över fyra intilliggande surfplattor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :LINNEA ELMAN; JOHN GIDSKEHAUG; ALICE GUNNARSSON; ERIK LUNDIN; MAGNUS WAMBY; [2020-10-29]
    Nyckelord :iPad; Four-in-One; interaktionsdesign; spelutveckling; samarbete; samarbetsspel; mobilbubbla;

    Sammanfattning : I takt med den ökande digitaliseringen i Sverige ökar antalet digitala läromedel i skolmiljön. Detta leder till att barn växer upp med nya tekniska hjälpmedel i skolan och på fritiden. Tekniska hjälpmedel har således blivit den nya generationens leksaker. LÄS MER

  5. 5. Fysikområdet kraft och rörelse inom grundskolan, åk 1-3 : En lärarhandledningsanalys

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Terece Siedberg; Jennie Tholinsson; [2020]
    Nyckelord :Undervisning; fysik; fysikundervisning; kraft och rörelse; läromedel; läroböcker; lärarhandledningar; elevers erfarenheter; konkretisering; förförståelse;

    Sammanfattning : Till läroböcker finns ofta en lärarhandledning som är tänkt att fungera som en manual och som kan guida läraren genom undervisningen. Den kan antas vara ett stöd för vilka arbetssätt som gynnar elevers inlärning och följas för att potentiellt främja deras lärande på ett effektivt och varierat sätt. LÄS MER