Sökning: "power of visual communication"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden power of visual communication.

  1. 1. IMAGINE THAT – DATORREKLAM SOM UTTRYCK FÖR SAMTIDA SAMHÄLLSIDEAL. En multimodal kritisk diskursanalys av 1980-talets reklambilder för persondatorer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Esther Malmqvist; [2024-03-06]
    Nyckelord :Persondator; Marknadsföring; Medieteknologier; Sociotechnical Imaginaries; Multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Until the 1970s, computers were primarily being used by universities, bigger companies or nationstates. With the invention of the microchip the average size of computers was reduced and they became more affordable, resulting in the creation of the microcomputer and eventually personal computers. LÄS MER

  2. 2. Visuella tecken på finska och svenska i en tvåspråkig skolas lingvistiska landskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Essi Hentilä; [2023]
    Nyckelord :Bilingualism; Finnish; linguistic schoolscapes; power relations; Swedish; visual ethnography; Kaksikielistys; kielelliset koulumaisemat; ruotsi; suomi; valtasuhteet; visuaalinen etnografia; Finska; lingvistiska skollandskap; maktförhållanden; svenska; tvåspråkighet; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på tvåspråkighetens existens i en unik tvåspråkig högstadieskola för att dra slutsatser om språkliga normer och maktförhållanden mellan de två språken, svenska och finska på den aktuella skolan. Den aktuella skolan ligger vid gränsen mellan två nationer och denna studie bidrar även till att dokumentera den unika skolans tvåspråkiga miljö då skolsamarbetet mellan gränskommunerna är på väg att upphöra. LÄS MER

  3. 3. TikToks kraft att påverka : En analys av företags övertalningsstrategier på TikTok

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Moa Jonsson; Lina Lindberg; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; marknadskommunikation; övertalningsstrategier; TikTok; virtuella gemenskaper; multimodal kritisk diskursanalys; retorisk analys.;

    Sammanfattning : The study aims to reveal companies' persuasion strategies on TikTok. TikTok has shown to be an effective marketing tool and today consumers feel like they often overspend their money on stuff they can't afford. This context birthed the idea to our study. LÄS MER

  4. 4. Communication and Error Correction via Polarisation of Single Photons and Time Ordering

    Master-uppsats, KTH/Tillämpad fysik

    Författare :Shek Lun Leung; [2023]
    Nyckelord :Quantum Technology; Physics; Photon; Telecommunication; polarization; time ordering; BPPM; PPM; OOK; Simulation; quantum communication; Kvantteknologi; Fysik; Foton; Telekommunikation; polarisering; tidsordning; BPPM; PPM; OOK; Simulering; kvantkommunikation; satellite communication;

    Sammanfattning : This research study aims to investigate the capacity of single photons to carry information through polarization and time ordering and proposes a protocol called Beyond Pulse Position Modulation (BPPM) to improve photon-based communication reliability over longer distances with limited power. Such a protocol may be used in any communication scenario where energy efficiency is important, e. LÄS MER

  5. 5. "The Body Shop: A force for good" : En multimodal kritisk diskursanalys av The Body Shops hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ida Sjölin; Emelie Ekman; [2023]
    Nyckelord :sustainability communication; sustainability report; brand; The Body Shop; multimodal critical discourse analysis; hållbarhetskommunikation; hållbarhetsrapport; varumärke; The Body Shop; multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Companies have an important role to play in sustainability initiatives as they have great power to drive development. Working with sustainability issues can be seen as crucial to their survival, as various stakeholders today place high demands on companies to take responsibility in this area. LÄS MER