Sökning: "pr Professionalisering"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pr Professionalisering.
1. Plugg, prekariat och profession : En kvantitativ studie av det journalistiska arbetslivet efter examen
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Det här är en kandidatuppsats med syftet att undersöka de tidigare journaliststudenternas vid Södertörns högskola etablering på arbetsmarknaden. Det studien fokuserar på är de mest förkommande typerna av arbeten, huruvida en journalistutbildning bidrar till en mer professionaliserad journalistik och även hur dessa alumner upplever arbetsmarknaden med det journalistiska prekariatet som utgångspunkt. LÄS MER
2. Utspelstratt och nyhetsjakt – en kvalitativ intervjustudie av relationen mellan journalister och politiker/pressekreterare
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : In this study we have explored and investigated how journalist experience the relationship with politicians/press secretaries in the making of political news. The study examines how journalists see the balance of power between them and their political sources in the setting of the news agenda. LÄS MER
3. Journalist eller kommunikatör? : En kvantitativ kartläggning av Södertörns högskolas journaliststudenters etablering på mediemarknaden
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Detta är en kandidatuppsats med syftet att kartlägga journaliststudenters etablering på arbetsmarknaden, med fokus på hur många som väljer att arbeta med andra kommunikationsyrken (yrken som exempelvis PR-konsult, informatör, pressekreterare och marknadsförare) två respektive fem år efter sina studier. På grund av den förändrade mediemarknaden söker sig många journalister till andra typer av tjänster där de har möjlighet att utöva sina kunskaper inom kommunikation. LÄS MER
4. Bluff-PR är som att kissa i sängen : En kvalitativ studie om PR-konsultens syn på bluff-PR
Kandidat-uppsats, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna studie grundar sig i den splittring som PR-konsulten befinner sig i, gällande de många etiska ställningstaganden som denne ställs inför. Detta i kombination med, att public relations som yrke ännu inte betraktas som en erkänd profession, gör att PR-branschen blir utsatt för intrång på dess område från övriga kommunikationsbranschen. LÄS MER
5. När skolan är slut : En studie om journaliststudenters etablering på arbetsmarknaden
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och itSammanfattning : Vi har i arbetet med denna uppsats studerat hur och i vilken utsträckning före detta studenter från Södertörns högskolas fyra journalistprogram etablerar sig på den journalistiska arbetsmarknaden. Med hjälp av en enkät har vi intervjuat 149 personer två respektive fem år efter att de avslutat sina studier. LÄS MER