Sökning: "practical knowledge"

Visar resultat 1 - 5 av 1662 uppsatser innehållade orden practical knowledge.

  1. 1. Upplevelser av livsstilsförändringar hos personer med diabetes typ 2.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap; Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Ida Gäfvert; Olga Landén; [2019]
    Nyckelord :Diabetes Mellitus; Type 2; lifestyle change; diet; exercise; experience; selfcare; literature review; Diabetes Mellitus; Typ 2; livsstilsförändringar; kost; fysisk aktivitet; upplevelse; egenvård; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes typ 2 (DMT2) är en allvarlig kronisk sjukdom som blir allt vanligare bland befolkningen. Obehandlad eller dåligt kontrollerad DMT2 kan leda till sena diabeteskomplikationer som skapar ett stort lidande för individen samt stora samhällskostnader. LÄS MER

  2. 2. City Competitiveness and Branding : Identities and strategies in two Swedish municipalities

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Gustav Hodges-Dexner; [2019]
    Nyckelord :Place branding; Competitive identity; City development; Municipalities; Brand management;

    Sammanfattning : As the world-economy becomes increasingly competitive, places adopt different methods to elevate their attractiveness. The paper examines how two medium-sized Swedish cities, Uppsala and Västerås, develop their own competitiveness, identities, and images in relation to the principles and concepts laid out by Simon Anholt in his book Competitive identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions (2007). LÄS MER

  3. 3. Talking through the body. Creating of common world and changing the community through a theatrical performance, a case study.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Vanina Rossetti; [2019]
    Nyckelord :art; communication; community; disability; sexuality; theatre performance; ritual; liminality; embodied knowledge; dissensus; dialogical aesthetic; relational aesthetic; disability arts; disability aesthetic;

    Sammanfattning : This thesis aims to present a practical example of how art can become an instrument capable of investigating, showing and facing a social problem. For doing so, art can overcome communication issues; secondly, it can create a “common world” of shared values that leads to changes in society. LÄS MER

  4. 4. Laborativt arbete inom fourieranalys och motivation till matematikinlärning : Utvärdering och vidareutveckling av en laboration inom fourieranalys och ljudbehandling vid Vetenskapens Hus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Nikolai Artjomenkov; [2019]
    Nyckelord :Motivation; interest; education; lab exercise; Fourier analysis; frequency spectrum; mathematics; physics; technology; sound; music; digitalization; frequency spectrum; Motivation; intresse; undervisning; laborativt arbete; fourieranalys; matematik; fysik; teknik; ljud; musik; digitalisering; frekvensspektrum;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker om ett skolprogram på Vetenskapens Hus har förmågan att skapa en bro mellan gymnasieelevers matematikkunskap, universitetsmatematik och dess praktiska tillämpning för att därmed öka deras intresse och motivation för inlärning av matematik- och fysikämnen. Skolprogrammets tema är fourieranalys och dess tillämpning inom ljudsyntes och digital ljudbehandling (DSP). LÄS MER

  5. 5. Klicka på följ-knappen : En studie om genusskillnader vid yttre och inre motivation att följa varumärken på sociala nätverk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Erika Fröberg; [2019]
    Nyckelord :Gender differences; Extrinsic and intrinsic motivation; Brands; Social networks; Genusskillnader; Yttre och inre motivation; Varumärken; Sociala nätverk;

    Sammanfattning : Syfte och forskningsfrågor: Studiens syfte är att identifiera och jämföra män och kvinnors yttre och inre motivationsfaktorer vid följande av varumärken på sociala nätverk utifrån incitament, social kontext, intresse, underhållning, information samt känslomässigt nära. Studien ämnar även att tillföra kunskaper för ämnesområdet inom teoretiska och praktiska implikationer. LÄS MER