Sökning: "practicum"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet practicum.

  1. 1. A thematic analysis of Swedish upper secondary EFL teachers’ cognitions about and reflections on written feedback

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Johan Jönsson Ahlbin; [2023]
    Nyckelord :Teacher cognition; written feedback; English as a foreign language; English language teaching; Swedish upper secondary school;

    Sammanfattning : To gain a deeper understanding of English-as-a-foreign-language (EFL) teachers’ knowledge, thoughts, and beliefs about written feedback (WF), this thesis explored four Swedish upper secondary school EFL teachers’ cognitions about WF, the sources of their cognitions about WF, and ways in which their cognitions about WF are reflected in their actual feedback practices. To carry out this exploratory investigation, the study made use of semi-structured interviews, sample student texts with teacher WF, and stimulated recall interviews. LÄS MER

  2. 2. Professionsrelaterad self-efficacy : Att studera professions self-efficacy under en tillämpad beteendeanalysutbildning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Vanja Grohp Peterström; [2022]
    Nyckelord :Professions´ self-efficacy; applied behavior analysis; continuing education course and practicum; social cognitive theory; Professions self-efficacy; tillämpad beteendeanalys; professionsutbildning; sociala kognitionsteorin;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Digital multimodal loggbok som bro mellan lärare och studenter på yrkeslärarutbildningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Annica Ådefors; [2020]
    Nyckelord :Vocational teacher training; practicum; socio-semiotic resources; myltimodality; digital bridges; log book; Yrkeslärarutbildning; verksamhetsförlagd utbildning; sociosemiotiska resurser; multimodalitet; digitala broar; loggbok.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken potential en digital multimodal loggbok kan ha som digital bro mellan studenter och lärarutbildare under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) för att stötta studenterna i deras profession- och kunskapsutveckling, med hjälp av sociosemiotiska resurser, såsom digitala verktyg. Jag har undersökt hur en grupp yrkeslärarstudenter använder de sociosemiotiska resurser som erbjuds i den multimodala loggboken under deras VFU, för att kommunicera kunskaps- och professionsutveckling via en digital bro till lärosätet. LÄS MER

  4. 4. Practice makes perfect? : En studie av praktikens betydelse för anställningsbarhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kahlil Lee Luck; August Söderlund; [2019]
    Nyckelord :Employability; practicum; learning; professional connection; education; Anställningsbarhet; praktik; lärande; yrkesanknytning; utbildning;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to examine and analyze the advantages and limitations of practicum at the HR-program at Uppsala university in the years of 1986-1995 through summarized practicum reports, while focusing on learning in relation to academically based employability. This approach is used to further understand the influence practicum has on employability in relation to the three objectives of higher education. LÄS MER

  5. 5. Samspel och (sam)tal för (gem)ensamt lärande : En diskursanalys av hur lärarstudenter konstruerar undervisning och lärarkunskap under examination

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Mona Tynkkinen; [2017]
    Nyckelord :Communities of practice; discourse analysis; learning; organizational development; pre-service teachers; teacher education; Diskursanalys; lärande; lärarutbildning; lärarstudenter; praxisgemenskaper; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hur lärarutbildning lämpligen organiseras avseende högskole- respektive verksamhetsförlagda studier är under ständig diskussion i såväl policydokument som forskning. För att kunna tala om hur lärarutbildning kan och bör organiseras blir dock ett första steg att klargöra hur lärarstudenter konstruerar undervisning och (lärar-) kunskap inom ramen för lärarutbildning. LÄS MER