Sökning: "pragmatic perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 153 uppsatser innehållade orden pragmatic perspective.

  1. 1. Från formulering till realisering : - Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbetes väg från dokument till konkret arbete

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Anna Brannius; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to investigate the transition of the document “Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete” from theoretical guidelines to practical implementation. Another aspect of the essay involved an examination of how the concepts of knowledge, experience and religious experience were utilized within these guidelines and in the written plans of confirmation work across three parishes. LÄS MER

  2. 2. Rysslands roll i inbördeskriget i Syrien utifrån ett realistiskt, konstruktivistiskt respektive ett liberalistiskt perspektiv : Teorikonsumerande fallstudie om Rysslands roll i det syriska inbördeskriget

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Eiad Aldroubi; [2024]
    Nyckelord :Ryssland; Syrien; realism; Konstruktivism; Liberalism; Inbördeskrig;

    Sammanfattning : The Russian invasion of Ukraine has raised interests in Russia’s foreign policy. One of the widely unexplored parts of that is Russia’s role in the Syrian civil war. Saving the Syrian regime from total collapse in Syria Russia played a key role in the conflict. LÄS MER

  3. 3. "Utomhusmiljön är lika viktig som inomhusmiljön" : Pedagogers perspektiv på biologiundervisning i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jennifer Andersson; Ebba Gustavsson; [2024]
    Nyckelord :preschool; biology; teaching; outdoor environment; educator; förskola; biologi; undervisning; utomhusmiljö; pedagog;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute to knowledge about educators' perceptions of biology teaching in the preschool's outdoor environment.  The study focuses on educators’ perceptions of biology teaching, biology teaching in the outdoor environment and perceptions of how it can contribute to children's learning. LÄS MER

  4. 4. The Support Process Directed to Palestinian Refugee Women Who Are Victims of Gender-based Violence in the Palestinian Refugee Camps in Beirut

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Manal Makkieh; [2023-09-22]
    Nyckelord :Bureaucracy; Intersectionality; Feminist Women Solidarity; Support Process; Victims of Gender-based Violence GBV ;

    Sammanfattning : In 1948, Palestinians were expelled from their homeland Palestine then were forced to seek refuge in multiple countries including Lebanon. During their temporary stay, Palestinian refugee women began to experience serious problems like gender-based violence. LÄS MER

  5. 5. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER