Sökning: "pragmatik logopedi"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden pragmatik logopedi.

  1. 1. Manliga vårdnadshavares användning av barnriktat tal i kommunikationen med sina små barn : En explorativ pilotstudie med material insamlat från videoinspelning och Language ENvironment Analysis (LENA)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Sofie Karlström; Sofie Svensson; [2022]
    Nyckelord :male caregivers; child-directed speech CDS ; language development; children; video recording; Language ENvironment Analysis LENA ; Preventive Education Program for Parents PEPP ; manliga vårdnadshavare; barnriktat tal BRT ; språkutveckling; barn; videoinspelning; Language ENvironment Analysis LENA ; Preventive Education Program for Parents PEPP ;

    Sammanfattning : En stor del av den tidiga språkutvecklingen sker i samspel med vuxna, och kommunikationen mellan vårdnadshavare och deras små barn är därför särskilt betydelsefull. Vuxna anpassar ofta sitt sätt att tala till små barn genom att göra anpassningar i de språkliga parametrarna prosodi, segmentell fonologi, syntax, pragmatik och ordförråd. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars användning av barnriktat tal : En utvärdering av PEPP-modellensbedömningsmetoder; LENA- och videoinspelning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Rebecka Bakran; Erica Mattsson; [2021]
    Nyckelord :Language development; language environment; infants; child-directed speech; interaction; video analysis; LENA-recording; hearing loss; Språkutveckling; talspråksmiljö; spädbarn; barnriktat tal; samspel; videoanalys; LENA-inspelning; hörselnedsättning;

    Sammanfattning : Objective and aim: Adults use child-directed-speech in their interaction with infants,w hich has been confirmed to have positive effects on their language learning. This study was a part of the Words make a difference project at Karolinska Institutet (KI). LÄS MER

  3. 3. Pragmatisk förmåga vid 36–41 månaders ålder mätt med en svensk forskningsversion av Language Use Inventory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Charlotta Ekström; Malin Kvis; [2021]
    Nyckelord :föräldraenkät; språkanvändning; tidig pragmatik; barns språkutveckling; webbenkät;

    Sammanfattning : Bakgrund Föräldraenkäten Language Use Inventory (LUI) används för bedömning av barns pragmatiska förmåga vid 18–47 månaders ålder. Den skapades av O’Neill (2009) och en svensk forskningsversion av LUI togs fram hösten 2020. LÄS MER

  4. 4. Language and pragmatic abilities in children with ADHD and/or Autism Spectrum Disorder : The importance of Speech and Language Pathologists in neurodevelopmental assessment

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Johanna Hartler; [2016]
    Nyckelord :Language; pragmatics; narrative ability; ADHD; ASD; SLP; Språk; pragmatik; narrativ förmåga; ADHD; autism; logoped;

    Sammanfattning : Children with neurodevelopmental disorders like Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and/or Autism Spectrum Disorder (ASD) often suffer from variable impairments in language and pragmatic abilities. The purpose of this study was to investigate language and pragmatics in children with ADHD and/or ASD (D-group) compared with a control group with no diagnose (ND-group). LÄS MER

  5. 5. Tidigt ordförråd och formigenkänningsförmåga kan förutsäga språklig förmåga i 6 - 7 årsåldern

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Andrea Fölster; Jenny Hansson; [2016]
    Nyckelord :ordförråd; formigenkänning; longitudinell studie; språkstörning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka om receptivt och produktivt ordförråd respektive förmågan att känna igen objekts form vid 20 och 24 månaders ålder kunde predicera språkliga förmågor i 6 - 7 årsåldern. De tidiga måtten på ordförråd och formigenkänning samlades in i Borgström, Torkildsen och Lindgren (2015), vilken föreliggande studie är en uppföljning på. LÄS MER