Sökning: "pragmatisk medvetenhet"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden pragmatisk medvetenhet.
1. Tidig läsundervisning: Ljudning eller annat? : En kvantitativ studie av yrkesverksamma lärares didaktiska val
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Detta arbete undersöker och sammanställer hur yrkesverksamma lärares tidiga läsundervisning ser ut i årskurs 1. Det är en kvantitativ studie med pragmatisk utgångspunkt och särskild tonvikt på didaktiska val rörande ljudning och fonologiska strategier. Inledningsvis introduceras och definieras de centrala begreppen. LÄS MER
2. Hållbar utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar av att använda utomhusmiljön som plats för lärande om och för hållbar utveckling i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogers uppfattningar av att skapa ett växande intresse om hållbar utveckling hos barn samt hur de ser på att använda sig av utomhusmiljön som plats för lärande. Studien bygger på en kvalitativ ansats där sex verksamma pedagoger i förskolan har intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
3. Äldre personers upplevelser och erfarenheter av ett års fallpreventiv träning med applikationen Säkra steg
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapiSammanfattning : Bakgrund: Ett fungerande fallpreventivt arbete är av stor vikt både ur ett individ- och samhällsperspektiv och de mest effektiva fallförebyggande åtgärderna består av träning. Med ett mer digitaliserat samhälle har möjligheten att utöva träning med stöd av digital teknik utvecklats. LÄS MER
4. På väg mot en idé om undervisning En aktionsforskningsstudie om översättningsprocesser i förskolan
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet är att undersöka hur pedagoger utvecklar förståelse för undervisningsbegreppet i kollegiala samtal. Studien utgår från ett utvecklingsarbete där pedagoger i lärgrupper samtalar kring vad undervisning kan och bör vara i förskolan, dels utifrån styrdokument och forskning dels utifrån egen praktik. LÄS MER
5. Excellenta perspektiv på webbtillgänglighet : En fallstudie om vad som krävs för att införa tillgänglighet på webben.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/InformationssystemSammanfattning : I takt med införandet av webbtillgänglighetsdirektivet har fenomenet webbtillgänglighet aktualiserats. Begreppet tillgänglighet används inom webbutveckling för att beskriva i vilken mån en produkt, en service eller en miljö är användbar och navigerbar för personer med särskilda behov eller funktionsnedsättningar. LÄS MER