Sökning: "pragmatisk språkstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden pragmatisk språkstörning.

  1. 1. Föräldrarapporterad kommunikativ förmåga hos 6-åriga barn med sen språkutveckling vid 2,5 års ålder

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Titti Sahlback; Klara Simm Sjöstrand; [2023-06-20]
    Nyckelord :Utvecklingsrelaterad Språkstörning; Children s communication checklist-2 CCC-2 ; Funktionell kommunikation; Föräldrarapportering; Pragmatik;

    Sammanfattning : I syfte att undersöka kommunikativ förmåga hos en grupp 6-åriga barn som identifierats med sen språkutveckling vid 2,5 års ålder användes föräldraformuläret Children's Communication Checklist-2. De 85 barnen delades efter logopedisk bedömning in i 3 grupper utifrån språklig förmåga. LÄS MER

  2. 2. Pragmatisk språkstörning - Vems ansvar är det? : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Notes; [2021]
    Nyckelord :intervention; språkstörning; pragmatisk språkstörning; autism; socialt samspel;

    Sammanfattning : Denna studie ska ge en bild av tidigare interventioner som skapats kring arbete med barn i språklig sårbarhet, med siktet inställt på barn och unga med pragmatisk språkstörning. Pragmatiska svårigheter kan bidra till stora hinder i det sociala samspelet i den miljö som barnet/eleven vistas i. LÄS MER

  3. 3. Undervisning och intervention för lexikal och pragmatisk utveckling hos barn med språkstörning i språkförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Stina Alfredsson; [2021]
    Nyckelord :Intervention; Ordförråd; Språkförskola; Språkstörning; Pragmatik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att bidra med kunskap kring ordförrådsutvecklande undervisning i en svensk förskolekontext. Syftet är också att beskriva språkutvecklande undervisning med fokus på utveckling av ordförrådet hos barn med språkstörning på några språkförskolor. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogers erfarenheter av elever med språkstörning, särskilt pragmatisk språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne de Brun Mangs; Christina Andersson; [2019]
    Nyckelord :anpassningar; Bronfenbrenners teori; erfarenheter; ledning och stimulans; pragmatisk språkstörning; specialpedagogiska perspektiv; språkstörning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks specialpedagogers perspektiv på, samt erfarenheter av arbete med, elever med språkstörning, särskilt pragmatisk språkstörning. De frågeställningar som behandlas i studien är; Hur definierar och identifierar specialpedagogerna språkstörning, framför allt pragmatisk språkstörning, hos sina elever? Hur definierar och identifierar lärare språkstörning, framför allt pragmatisk språkstörning, hos sina elever, enligt specialpedagogernas uppfattning? Vilka fungerande arbetssätt och strategier lyfter specialpedagogerna fram i arbetet med att hjälpa elever med språkstörning, särskilt pragmatisk språkstörning, att både nå kunskapsmålen och främja deras personliga utveckling?Studien är en kvalitativ undersökning som inspirerats av fenomenografin och består av semistrukturerade intervjuer med tio specialpedagoger/speciallärare från grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Utvärdering av två bedömningsmaterial för inferensförmåga hos barn mellan fyra och sex år.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Laura Ekblad; Ulrika Hansson Andersson; [2008]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har gjorts med utgångspunkt från de senaste årens växande intresse inom logopedi för pragmatiska problem hos barn med språkstörning. I studien utvärderas två bedömningsmaterial för inferensförmåga. LÄS MER