Sökning: "pragmatiska perspektivet"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden pragmatiska perspektivet.

  1. 16. Kemiundervisningsstrategier utifrån två perspektiv – sociokulturellt- och pragmatiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Amanda Andersson; [2020]
    Nyckelord :Kemiundervisning; pragmatiskt perspektiv; sociokulturellt perspektiv; undervisningsstrategier.;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att genomföra en undersökning som ska kartlägga vilken undervisningsstrategi utav det sociokulturella- och det pragmatiska perspektivet som lämpar sig för och gynnar elevernas kunskapsprogression bäst vid kemiundervisning. Undersökningen utfördes genom att eleverna fick delta vid ett antal undersökningslektioner. LÄS MER

  2. 17. BILD- OCH TECKENSTÖD SOM DIDAKTISKA VERKTYG I FÖRSKOLAN : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares resonemang om verktyg för de yngsta barnens flerspråkighetsutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Iman Rufa; Nermina Sejdic; [2020]
    Nyckelord :Språkstimulering; kommunikation; språkutveckling; flerspråkighet; didaktiska verktyg; förskola;

    Sammanfattning : Syftet i denna kvalitativa studie är att fördjupa kunskapen om förskollärares resonemang om bild- och teckenstöd som didaktiska verktyg för flerspråkighetsutvecklingen i förskolan. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare från fem olika förskolor i tre olika kommuner. LÄS MER

  3. 18. Matematik för problemlösning eller problemlösning för matematik? : Lärandeperspektiv i problemlösningsuppgifter i läroböcker för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Radtchenko; Therese Ullsten; [2020]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; årskurs 4–6; läromedelsanalys; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på i vilken utsträckning olika perspektiv på lärande är representerade i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker för årskurs 4–6. I studien har olika teorier om lärande kopplats ihop med olika begrepp och perspektiv för att förklara och kategorisera problemlösningsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  4. 19. Specialpedagogers erfarenheter av elever med språkstörning, särskilt pragmatisk språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne de Brun Mangs; Christina Andersson; [2019]
    Nyckelord :anpassningar; Bronfenbrenners teori; erfarenheter; ledning och stimulans; pragmatisk språkstörning; specialpedagogiska perspektiv; språkstörning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks specialpedagogers perspektiv på, samt erfarenheter av arbete med, elever med språkstörning, särskilt pragmatisk språkstörning. De frågeställningar som behandlas i studien är; Hur definierar och identifierar specialpedagogerna språkstörning, framför allt pragmatisk språkstörning, hos sina elever? Hur definierar och identifierar lärare språkstörning, framför allt pragmatisk språkstörning, hos sina elever, enligt specialpedagogernas uppfattning? Vilka fungerande arbetssätt och strategier lyfter specialpedagogerna fram i arbetet med att hjälpa elever med språkstörning, särskilt pragmatisk språkstörning, att både nå kunskapsmålen och främja deras personliga utveckling?Studien är en kvalitativ undersökning som inspirerats av fenomenografin och består av semistrukturerade intervjuer med tio specialpedagoger/speciallärare från grundskolan. LÄS MER

  5. 20. Utveckling av laboration i mätteknik : Mätning av temperatur, tryck och volymflöde

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Agnes Moberg; Josefine Toft; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna rapport behandlar utvecklandet av en ny laboration i kursen Mätteknik, MJ2440, för sistaårselever på Kungliga Tekniska högskolan. Rapporten fokuserar på att göra en meningsfull laboration där studenterna praktiskt får möjlighet att mäta volymflöde, tryck och temperatur. LÄS MER