Sökning: "pragmatism matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden pragmatism matematik.
1. Utomhuspedagogik i matematikundervisningen : Utomhuspedagogikens påverkan på elevers engagemang och motivation i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Forskning visar att elevers positiva inställning till matematik minskar. Därför syftar detta examensarbete till att undersöka vad lärare har för syn på utomhuspedagogik inom matematik och om det kan påverka elevers inställning. LÄS MER
2. Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 på tre olika skolor. Ett särskilt sökljus riktades mot framgångsfaktorer för en likvärdig och tidig matematikundervisning. LÄS MER
3. Elevers lärande vid praktisk undervisning i ämnet teknik : En kvalitativ fallstudie kring 4–6-elevers lärande vid praktisk undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Undervisningen i teknik är främst praktisk och forskning kring elevers lärande i teknik har under en längre tid saknats. Det finns idag mer relevant forskning kring elevers lärande i teknik, men är trots detta ännu ett forskningsområde som fortfarande är under utveckling. LÄS MER
4. En gripbar verklighet : En kvalitativ studie om lärares syn på hur konkret material bidrar till hur elever lär sig matematik i årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om lärares syn på hur konkret material bidrar till hur elever lär sig matematik i årskurs 1–3. Studien baseras på kvalitativa semistrukturerade intervjuer och stöttas av ett pragmatiskt perspektiv. LÄS MER
5. Styrkor och utmaningar med utomhusundervisning i NO-ämnena utifrån ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Denna studie innefattar en enkätundersökning där mellanstadieelevers inställning till utomhusundervisning undersöks samt hur arbetsmetoden kan bidra till ett ökat intresse och motivation för NO-ämnena. I studien presenteras även vilken undervisningsmiljö som eleverna föredrar samt hur miljön bidrar till att stärka deras NO-relaterade kunskapsinhämtning. LÄS MER