Sökning: "pragmatism musik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden pragmatism musik.

  1. 1. Värdegrundsbaserad bildundervisning : En studie om integrativ didaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Johannes Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Bild; bildundervisning; värdegrundsfrågor; integrativ didaktik; pragmatism;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes två fritidshemslärares beskrivningar av deras arbete med värdegrundsfrågor i ämnet bild. Resultatet tyder på att lärarna undervisar i frågor om samtycke, rätten till sin identitet och bemötande av andra. Lärarna beskrev att de undervisar om detta genom vanliga samtal, bildsamtal och bildkommunikation. LÄS MER

  2. 2. "Är det inte dags nu att öva litegrann?" : En studie om föräldrars delaktighet i sitt barns musicerande på tvärflöjt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Julia Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Music; flute; art and music school; parents; involvement; pragmatism; Dewey; Musik; tvärflöjt; kulturskola; föräldrar; delaktighet; pragmatism; Dewey;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur föräldrar upplever sin delaktighet i sitt barns musicerande på tvärflöjt. Studien är främst kvalitativ med pragmatismen som teoretisk utgångspunkt. I studien genomfördes och användes fyra halvstrukturerade intervjuer med föräldrar vars barn spelar tvärflöjt som underlag för analys. LÄS MER

  3. 3. Motivera mig! : Förebilders betydelse för motivation att lära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Mimmi Forsberg; [2019]
    Nyckelord :förebild; motivation; sångideal; övningsmotivation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa frågan om betydelsen av förebilder för sångares motivation att lära i sångundervisning. Fokus för studien har varit att undersöka på vilka sätt förebilder kan skapa motivation på ett meningsfullt sätt åt sångelevers lärande samt på vilka sätt jag, som forskande lärare, med stöd av aktionsforskning kan utvecklas på ett meningsfullt sätt som pedagog. LÄS MER

  4. 4. Hur hjälper gymnasiekurserna Instrument eller sång 1-3 mig? : En inblick i elevers uppfattning av Instrument eller sång-kursernas relevans utanför skolsammanhang

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Oskar Björk; [2018]
    Nyckelord :Musicerande; pragmatism; kreativitet; personligt uttrycj; gymnasieskola; Instrument eller sång;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats arbete är att undersöka gymnasiekursernas, Instrument eller sång 1-3 inom musikämnet i Lgy11 (Skolverket 2011), påverkan på elevers musikalitet inom tre aspekter; musicerande på fritiden (påverkan), musikaliskt personligt uttryck (inflytande) och musikalisk kreativitet. De frågeställningar som ställts har eftersträvat att få svar relevanta för mängd och utsträckning. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta ämnesintegrerat med musik i skolan : En studie om elevers perspektiv på ämnesövergripande och ämnesintegrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Linnéa Gunnarsson; [2018]
    Nyckelord :Interdisciplinary education; subject integration; music education; students; learning;

    Sammanfattning : The focus in this study are students’ experiences and opinions on interdisciplinary and subject integrated education with music. The collected material consists of a questionnaire to students in grade nine at two elementary schools in Sweden. LÄS MER