Sökning: "praktik och praxis"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden praktik och praxis.

  1. 1. Musikens roll i förskolans praxis : Syften, tillämpningar och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kajsa Grenmyr; Felicia Börjesson; [2024]
    Nyckelord :Artefakter; Barn; Förskola; Förskollärare; Musik; Pedagogiskt verktyg; Samspel;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv med syfte att synliggöra hur förskollärare använder musik i förskolemiljön och att klargöra dess syfte i undervisningen. Studiens mål är att identifiera de faktorer som påverkar användningen av musik i pedagogiska sammanhang samt att utvärdera förskollärares medvetenhet och kunskap kring ämnet. LÄS MER

  2. 2. Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelse av den första tiden i kliniskt arbete : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Anna Lystedt Modd; Hanna Svärd; [2023]
    Nyckelord :Newly graduated nurse; Novice; Experiences; New at work; Transition; Nyutexaminerad sjuksköterska; Novis; Upplevelser; Ny på arbetet; Transition;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskebristen är ett utbrett problem både nationellt och globalt. Sjuksköterskans särskilda kompetens inkluderar omvårdnad baserad på humanism samt vetenskaplig kunskap. Forskning om hur nyutexaminerade sjuksköterskor upplever övergången från studenter till yrkesverksamma är av stor betydelse. LÄS MER

  3. 3. I riktning mot bästa praxis : En kvalitativ intervjustudie om ett lokalpolisområdes användning av evidensbaserade arbetsmetoder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kriminologi och polisiärt arbete

    Författare :Danny Helenius; Oscar Flenninger Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :Evidensbaserat polisarbete; EBP; polisarbete; evidensbaserad praktik; implementering; utvärdering; uppföljning; top-down; bottom-up.;

    Sammanfattning : Abstrakt Evidensbaserat polisarbete har förespråkats av forskare, politiker, samt inom Polismyndighetens styrdokument. Hur användningen faktiskt ser ut, samt hur de som är satta att använda evidensbaserat polisarbete upplever sina förutsättningar saknas det vidare undersökningar kring. LÄS MER

  4. 4. Ett sätt att nå flera nivåer av rörelse samtidigt: Fysioterapeuters erfarenheter av att arbeta med Hästunderstödd terapi

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

    Författare :Matilda Uggla; [2023]
    Nyckelord :Equine assisted therapy; Equine assisted interventions; physiotherapy; movement; evidence-based practice; health promoting; qualitative method; Hästunderstödd terapi; Hästunderstödda insatser; Fysioterapi; Rörelse; evidensbaserad praktik; hälsofrämjande; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Introduktion: Hästunderstödd terapi (HUT) är ett växande kunskapsområde där studier visat välgörande effekter i flertalet patientgrupper. Att beskriva HUT generellt har försvårats av metodologiska orsaker. LÄS MER

  5. 5. Kan, bör eller ska stöd ges? : En fallstudie om tekniklärares upplevda förmåga att ge stöd till elever  inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iyad Ibrahim; [2023]
    Nyckelord :avvikande; exkludering; diskursanalys; intervju; lärare; normalitet; stöd; teknik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Denna studie avser synliggöra tekniklärares upplevda föreställningar kring stöd till elever som ej uppnår kursmålen i Teknik 1 inom vuxenutbildningen, vilket påverkar det stöd eleverna faktiskt erbjuds. Genom en fenomenografisk studie som omfattar intervjuer med fyra tekniklärare läggs grunden för att göra en kritisk diskursanalys i syfte att studera de språkliga strukturer som uppbär de diskurser lärarna är del av och upprätthåller. LÄS MER