Sökning: "praktikarkitekturer"
Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade ordet praktikarkitekturer.
11. Integrerade slöjdsalars ramfaktorer : -och deras betydelse för undervisningen i träslöjd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie försöker belysa bakgrunden och uppkomsten av så kallade integrerade slöjdsalar. En integrerad slöjdsal är en kombinerad sal som skall vara utrustad för att möjliggöra undervisning i alla slöjdens material. LÄS MER
12. Skolledarpraktik i förändring : Lärdomar från ett aktionsforskningsprojekt om skolledares praktik i ett distribuerat ledarskap
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : This thesis focuses on how distributed leadership affects school leaders’ practices. Two questions are asked: 1. How does the architecture of practice affect school leadership in an effort to achieve distributed leadership? 2. LÄS MER
13. LISA-PLOT - en studie av lärledarens uppdrag i en externt initierad professionssatsning
Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : In the present study, a description is made of the teacher leader's role in an externally initiated professional initiative. LISA-PLOT (Linking Instruction and Student Achievment – Professional Learning Observations of Teaching) is a ULF (Developement, Learning and Research) project where the fields of knowledge within the Swedish subject's didactics and school improvement research together with practice. LÄS MER
14. JAG TAR ORDET ANNARS FÅR JAG DET INTE!
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka vilka faktorer som möjliggör och begränsar kollegialt lärande i en samtalspraktik samt genom aktionsforskning undersöka hur samtalspraktiken kan utvecklas för att skapa bättre förutsättningar för kollegialt lärande. Teori: Teorin om praktikarkitekturer (Kemmis & Grootenboer, 2008) har använts för att analysera hur kulturella-diskursiva, materiella-ekonomiska och social-politiska arrangemang möjliggör och begränsar den samtalspraktik som kännetecknar kollegialt lärande. LÄS MER
15. HANTVERK OCH FÖRSÄLJNING – EN STUDIE OM ATT UTVECKLA ARBETSPLATSFÖRLAGT LÄRANDE I FLORISTUTBILDNING
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studiens syfte är att skapa förståelse för vad som möjliggör och begränsar floristelevers utvecklande av yrkeskunnandet försäljning och service i samband med arbetsplatsförlagt lärande. Detta för att bättre kunna arrangera undervisningen så att elevers lärande av yrkeskunskaper synliggörs och blir möjliga att bedöma. LÄS MER