Sökning: "praktikplatsen"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet praktikplatsen.

  1. 1. Flight dynamics multi-mission software development for optical link planning and execution

    Master-uppsats, KTH/Lättkonstruktioner, marina system, flyg- och rymdteknik, rörelsemekanik

    Författare :Giacomo Dal Toso; [2023]
    Nyckelord :Generic Planning Tool; Visibility Service; Link Support Service; Visibility Windows; Flight Dynamics; Mission Planning;

    Sammanfattning : The Generic Planning Tool (GPT) is a new software package being developed by the Flight Dynamics team at DLR. In an era where laser communications are becoming more and more relevant to data transmission for space missions, the GPT’s purpose is to compute highly accurate visibility windows and provide a wide variety of support information for both satellite-to-ground and inter-satellite links. LÄS MER

  2. 2. Praktik på högskoleförberedande gymnasieprogram : Sex sistaårselevers resonemang om sina erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Andreasson; Elin Deurell; [2023]
    Nyckelord :gymnasiet; högskoleförberedande program; kasam; praktik; studie- och arbetsliv;

    Sammanfattning : I nuläget finns ingen handlingsplan för hur elever på gymnasiet ska kunna uppnå läroplansmålen för arbete- och samhällsliv. På högskoleförberedande program är det upp till varje skola att bestämma om vilka arbetslivsinslag som ska erbjudas, vilket skapar ojämlikhet när exempelvis enbart en bråkdel av Sveriges skolor erbjuder praktik på högskoleförberedande program. LÄS MER

  3. 3. Förutsättningar till arbete och sysselsättning efter avslutade studier på gymnasiesärskolans nationella program : i intervjuer med elever och professionella

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Jansson; Anna Rydberg; [2021]
    Nyckelord :Arbetsmarknad; arbetsplatsförlagt lärande APL ; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; sysselsättning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skildra och analysera vilka stödinsatser och förberedelser som behöver vidtas för att underlätta för elever som avslutat sina studier från gymnasiesärskolan att komma ut i arbetslivet. Syftet resulterar i följande frågeställningar: Hur ser elever som gått gymnasiesärskolan och de professionella på utbildningens stödinsatser och förberedelser till arbete? Hur ser elever som gått gymnasiesärskolan och de professionella på möjligheter och hinder till arbete efter avslutad utbildning? Hur ser de professionella på sitt arbete i gymnasiesärskolan för att skapa förutsättningar till arbete efter avslutad utbildning? För att svara på syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod använts. LÄS MER

  4. 4. Språkpraktik En snabbare väg till svenskan?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Annette Skoglund; [2019-01-23]
    Nyckelord :språkpraktik; undervisning i svenska för invandrare sfi ; vardagssvenska; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie har som syfte att undersöka några studerandes uppfattningar om sin språkpraktik i kombination med undervisning i svenska för invandrare (sfi). Frågeställningarna gäller om de studerande har upplevt att språkkunskaperna förbättrats efter språkpraktiken, och i så fall hur, om språket på undervisning i svenska för invandrare skiljer sig jämfört med språket på praktikplatsen, samt hur en bra språkinlärning kan utformas där språkpraktik integreras med undervisning i svenska för invandrare. LÄS MER

  5. 5. Att utveckla ett yrkesspråk : En kvalitativ studie på en gymnasieskolas byggprogram

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Dahlqvist; [2019]
    Nyckelord :Tyst kunskap; Yrkesspråk; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och analysera vilka strategier yrkeslärare använder i undervisningen för att eleverna ska utveckla ett yrkesspråk på gymnasieskolans byggprogram för att få förståelse om hur elevernas yrkesspråk utvecklas i undervisningen. Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades två frågeställningar: Vilken betydelse tillskriver yrkeslärare på byggprogrammet att eleverna utvecklar ett yrkesspråk? Vilka metoder eller tillvägagångssätt anser yrkeslärarna på byggprogrammet är värdefulla att använda sig av för att eleverna ska utveckla ett yrkesspråk? Utifrån syfte och frågeställningar genomfördes tre kvalitativa intervjuer och observationer. LÄS MER