Sökning: "praktisk geometri"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden praktisk geometri.

  1. 1. Praktisk matte? : En innehållsanalys av undervisningsmaterialet Praktisk matematik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Gembert; Linnéa Sipinen; [2020]
    Nyckelord :Mathematical abilities; central content; practical education material; grade 1-3; concrete to abstract; Matematiska förmågor; centralt innehåll; praktiskt undervisningsmaterial; åk 1–3; konkret till abstrakt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om materialet Praktisk matematik 1 passar att använda i matematikundervisningen i årskurs 1–3 utifrån arbetssättet konkret till abstrakt med fokus på kopplingen till de matematiska förmågorna och det centrala innehållet i matematik från Skolverkets (2019) läroplan. I studien undersöks vilka fem matematiska förmågor som elever ges möjlighet att öva, genom vilket centralt innehåll elever ges möjlighet att öva dessa fem matematiska förmågor samt hur materialet är utformat för arbete genom arbetssättet konkret till abstrakt. LÄS MER

  2. 2. Teachers Experiences of Laboratory Mathematics - is there a Need for a Mathematics Workshop in Compulsory school level 7-9?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare : Lindmark. Camilla; [2016]
    Nyckelord :Behov av laborativ matematik; Forskning och beprövad erfarenhet; Framgångsrik undervisning; Högstadiet; Laborativ matematik; Systemteori;

    Sammanfattning : Lindmark, Camilla (2016). Lärares erfarenheter av laborativ matematik – finns det behov av en matematikverkstad på högstadiet? Speciallärarprogrammet. Skolutveckling och ledarskap. Lärande och samhälle. LÄS MER

  3. 3. Ändrat gångavstånd till en utrymningsväg – En analys av vilka faktorer som bör tas i beaktande vid dimensionering

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Brandteknik

    Författare :Jack Rohrstock; [2015]
    Nyckelord :travel distance; escape route; ability to orient; risk; society for risk; @Risk; FN-curve; possibility for fire; blocked by fire; critical conditions; evacuation time; detection time; pre-action time; pre-movement time; gångavstånd; utrymningsväg; orienterbarhet; samhällsrisk; FN-kurva; sannolikhet för brand; blockerad av brand; räddningstjänstens insatsmöjligheter; kritiska förhållanden; utrymningstid; varseblivningstid; förberedelsetid; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The allowed travel distance has probably not been determined scientifically. Yet it indirectly takes a number of factors into account and should therefore not only be seen as a distance that takes a certain time to walk, but also as a certain level of safety. LÄS MER

  4. 4. En studie om arbetsmetoder inom det geometriska området volym : i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Mariana Karlsson; Veronica Åkermark Wernlund; [2014]
    Nyckelord :Geometri; volym; grundskolan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning visar att elever upplever svårigheter med geometri och att dessa svårigheter kan bero lektionsupplägget. När det gäller det geometriska området volym har vi uppmärksammat att forskning om hur elever bäst tillgodogör sig undervisning inom detta område är bristfällig. LÄS MER

  5. 5. Laborativ geometriundervisning i olika åldersgrupper : En intervjustudie med lärare från förskola till gymnasium

    M1-uppsats, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Robert Hermansson; [2013]
    Nyckelord :arbetssätt; praktisk matematik; åldersjämförelse; ökad förståelse;

    Sammanfattning : Utvärderingar visar att svenska elevers kunskaper i geometri har försämrats under de senaste decennierna och att dagens elever upplever geometri som ett av de svårare områdena i matematikkurserna. Samtidigt finns det forskningsresultat som säger att laborativa arbetsformer kan öka elevernas intresse, motivation, inställning och självförtroende gällande matematikämnet. LÄS MER