Sökning: "praktisk undervisning i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden praktisk undervisning i matematik.

  1. 1. 5 % i NO och teknik? : en kvantitativ studie kring särbegåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Åström Boss; [2023]
    Nyckelord :gifted education; science; STEM; Sweden; Biologi; definition; flickor; fysik; förvånar; gifted education; högbegåvade; identification-gap; identifiering; kemi; kvantitativ studie; mellanstadiet; naturesciense; naturorienterinterande ämnen; NO; science object; SES; socioekonomisk status; STEM; Sverige; särbegåvning särskild begåvning; talang; teknik; teoretisk begåvning; potential; praktisk begåvning; underrepresenterade; uppmärksamma;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket har ca 5 % av alla elever en särbegåvning som gör att de lär sig i så mycket snabbare takt än sina klasskamrater, att de kan vara i behov av anpassad undervisning. Internationellt finns det forskning kring ett identification-gap inom gifted education. LÄS MER

  2. 2. Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen : -  en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Flordh; [2023]
    Nyckelord :Arbetsminne; proximala utvecklingszonen; språkprofil; språkstörning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Helena Flordh (2023). Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Är utomhuspedagogik verkligen så bra som det låter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Heurlin; Sofie Wigell; [2023]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; påverkningsfaktorer; praktisk undervisning; kunskapsutveckling; matematik;

    Sammanfattning : Undersökningen bygger på tidigare forskning som talar för att utomhuspedagogik inom ämnet matematik anses ha positiv inverkan för elevernas kunskapsutveckling. Det som däremot avslöjas i den tidiga forskningen är hur kvaliteten brister när det kommer till utomhusundervisning. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares matematiska och didaktiska kunskaper : En kvalitativ forskningsstudie om 8 förskollärares kunskaper i och om matematik, hur de använder dessa i relation till undervisning i ämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Ahlqvist; Karin Kullerback; [2023]
    Nyckelord :Kunskaper; Förskollärare; Matematik; Undervisning; Ämnesdidaktik; Didaktik; Yrkeskunskap; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares matematiska och didaktiska kunskaper i och om ämnet matematik. Studien riktades mot förskollärare som tog sin examen innan år 2010. Datainsamlingen var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna genomfördes med 8 förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Vad ligger bakom en lärares metod : En kvalitativ studie om lärares metoder och föreställningar i matematik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Johannes Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; metod; lärare; undervisning; föreställningar; mål; matematik; praktisk kunskap; teoretisk kunskap.;

    Sammanfattning : En studie som genom kvalitativa intervjuer och observationer har till syfte att försöka förstå vad som ligger till grund vad som gör att en lärare väljer en viss metod i sin undervisning. Men även vilka mål som kan finnas med undervisningen och hur lärare ser på lärande hos elever i klassrummet. LÄS MER