Sökning: "praktisk-estetisk"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet praktisk-estetisk.
1. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER
2. Bildämnets metodik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Den bildundervisning som sker i klassrummen centreras runt manuella bildframställningsmetoder och avspeglar snarare en praktisk-estetisk syn på bildämnet än den kommunikativa som senare läroplaner skriver fram. Mot bakgrund av det och den förskjutning som skett i och med akademiseringen av lärarutbildningar, där det mer teoretiska och övergripande begreppet didaktik fått ersätta metodiken, undersöker denna kunskapsöversikt hur forskningen skriver fram att bildundervisningen utformas. LÄS MER
3. Bildläraren på Facebook : en studie om informella samtal över internet inom bildämnet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad som delas i en lärargrupp på Facebook samt hur detta kan förstås ur professionens förutsättningar och skolans styrdokument. Detta undersöktes genom en insamling av material under en period på två veckor. LÄS MER
4. Det ska vara roligt! : En undersökning om bildlärares ämneskonceptioner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Bildämnet har varit ett ämne som under historien skiftat i värde. Ämnet Bild har i sig inte haft en självständig grund att vila på. Läroplanerna har ändrats frekvent och syftet med ämnet har blivit alltmer otydligt. LÄS MER
5. Vision – person - avtryck : Manne Ingelög och Höglandsskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka Höglandsskolans historiska utveckling från det att den grundades 1931 fram till idag. I mitt arbete har jag utgått från följande frågeställningar; Vilken vision hade Manne Ingelög när han startade Höglandsskolan?, Varifrån hämtade han sin inspiration?, Vad i Manne Ingelögs vision har levt kvar under åren? och Vad har gjort att skolan fortfarande lever kvar? För att kunna hitta svaren på dessa frågor genomfördes en kvalitativ fallstudie. LÄS MER