Sökning: "praktiska ämnen"

Visar resultat 6 - 10 av 235 uppsatser innehållade orden praktiska ämnen.

  1. 6. 5 % i NO och teknik? : en kvantitativ studie kring särbegåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Åström Boss; [2023]
    Nyckelord :gifted education; science; STEM; Sweden; Biologi; definition; flickor; fysik; förvånar; gifted education; högbegåvade; identification-gap; identifiering; kemi; kvantitativ studie; mellanstadiet; naturesciense; naturorienterinterande ämnen; NO; science object; SES; socioekonomisk status; STEM; Sverige; särbegåvning särskild begåvning; talang; teknik; teoretisk begåvning; potential; praktisk begåvning; underrepresenterade; uppmärksamma;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket har ca 5 % av alla elever en särbegåvning som gör att de lär sig i så mycket snabbare takt än sina klasskamrater, att de kan vara i behov av anpassad undervisning. Internationellt finns det forskning kring ett identification-gap inom gifted education. LÄS MER

  2. 7. Hur ter sig teknikämnet i en slöjdsal?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Dragana Tomic Karlsson; [2023]
    Nyckelord :technology; handicraft; discourse analysis; elementary school; curriculum; the physical environment; teknik; slöjd; diskursanalys; grundskolan; kursplan; den fysiska miljö.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur teknikämnet ter sig när det undervisas i en slöjdsal sett utifrån aktörerna elever, lärare och Skolverket. Följande frågeställningar har formulerats inom ramen för denna studie:1. Hur framträder teknikämnet hos elever och hos lärare när undervisningen sker i en slöjdsal? 2. LÄS MER

  3. 8. Lärarperspektiv på formativ feedback : En kvalitativ studie i hur lärare i digitala estetisk-praktiska ämnen upplever att feedback ska utformas för att öka elevernas engagemang, motivation och kunskapsutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Lars Ulvemo; Gustav Rangmar; [2023]
    Nyckelord :Formativ feedback; ökad motivation; möjliggöra kunskapsutveckling; digitalt kreativt skapande;

    Sammanfattning : En studie i hur lärare i digitala estetisk-praktiska ämnen upplever att feedback ökar elevernas engagemang, motivation och kunskapsutveckling. Denna studie undersöker lärares perspektiv på formativ feedback som en aktiv del i att möjliggöra kunskapsutveckling i digitala praktiskt estetiska kurser. LÄS MER

  4. 9. Främjande för återbruk av förspända HD/F-element - Utmaningar och möjligheter

    Master-uppsats, KTH/Hållbara byggnader

    Författare :Harald Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur det praktiskt går till att demontera ochsedan återmontera håldäck samt se vad för litteratur som finns idag för sedan ökakunskapen och medvetenheten kring ämnet och dess potential. Vilka förutsättningar behöverdet finnas i projektet för att möjliggöra denna process och vilka utmaningar finns runtomkring. LÄS MER

  5. 10. Fåglarnas röster : Hur konstnärliga skolprojekt kan främja demokratiska värden bland eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Andrés Díaz García; [2023]
    Nyckelord :konstnärliga aktiviteter; demokrati i skolan; interkulturalitet och sociokulturella perspektiv; relationell pedagogik; aktiv deltagande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete analyserar ämnesdidaktiska moment inom bildämnet som syftar till att stötta utveckling av demokratiska värden. Analysen relaterar till Skolverkets krav på demokratiska värden, demokratiska begrepp och teorier. LÄS MER