Sökning: "praktiskt bidrag"

Visar resultat 6 - 10 av 228 uppsatser innehållade orden praktiskt bidrag.

  1. 6. Unlocking the Potential of AI-driven Circular Business Model Innovation : A case study of an industrial symbiosis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Björn Tomas Minde; Niklas Bäcklund; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Circular business model; Circular business model innovation; Circular economy; Industrial symbiosis; Artificiell intelligens; Cirkulär affärsmodell; Cirkulär affärsmodell innovation; Cirkulär ekonomi; Industriell symbios;

    Sammanfattning : Purpose – This study aims to explore and provide empirical insights into AI-driven circular business model innovation (CBMI) in industrial symbiosis. In doing so, it addresses the knowledge gap regarding how industrial companies can use AI to amplify circular business models and facilitate AI-driven circular innovation. LÄS MER

  2. 7. Coordinating the digitalization process for existing production lines: Investigating phases and key activities for manufacturing firms

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alexander Selfors; Alonso Brito; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Manufacturing; Activities; Industry 4.0; Production; Digitalisering; Tillverkning; Aktiviteter; Industri 4.0; Produktion;

    Sammanfattning : Purpose – The purpose of the study is to gain a deeper understanding of which activities are important for manufacturing organizations during the digitalization process of existing production lines. Method – The study has adopted a qualitative approach in the form of semi-structured interviews with company representatives with experience in digitalization from four different companies. LÄS MER

  3. 8. Förståelse för materialflödets påverkan vid maskininvestering : Process för utredning av materialflödets påverkan vid investering i alternativ produktionsutrustning i små- och medelstora tillverkande företag

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Jennifer Enqvist; Julia Wallin; [2023]
    Nyckelord :Investeringsbedömning; materialflöde; process; produktionsutrustning; SME; tillverkande företag;

    Sammanfattning : Syfte – För att företag ska förbli konkurrenskraftiga på marknaden krävs ständiga förbättringar och ett alternativ är att investera i bland annat ny produktionsutrustning. Vid dessa investeringsbedömningar är det av stor vikt att även materialflödets påverkan utreds, eftersom ett felaktigt beslut kan få ödeläggande konsekvenser. LÄS MER

  4. 9. Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet : En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Julia Nordin; Emilia Tušetić; [2023]
    Nyckelord :Country-of-origin; brand loyalty; price sensitivity; attitudinal attachment; behavioral loyalty; food; food brands; Country-of-origin; varumärkeslojalitet; priskänslighet; attitydfäste; beteendelojalitet; livsmedel; livsmedelsvarumärken;

    Sammanfattning : Titel: Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet – En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  5. 10. Hur påverkar emotionella faktorer konsumenters relationsskapande? : En kvantitativ studie om sportvarumärken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nils Ljungdahl; Filip Djuric; Max Claesson; [2023]
    Nyckelord :Brand Loyalty; Brand Love; Emotional attachment; Functionality; Self-concept connection; Long term relationship; Varumärkeslojalitet; Varumärkeskärlek; Emotionell anknytning; Funktionalitet; Självuppfattning; Långvarig relation;

    Sammanfattning : Syfte: Att skapa lojala kunder i dagens samhälle har blivit allt mer komplext till följd av e-handelns framfart. Relationen mellan konsument och varumärke var förr fokuserad vid pris och kvalitet. På senare tid visar studier att området kring långvariga relationer är komplexare än så. LÄS MER