Sökning: "praktiskt gehörs"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden praktiskt gehörs.

  1. 1. Harmonilära - en performativ konst med teoretisk täckmantel : Hur upplever klassiska musiker en mer praktiskt inriktad undervisning i harmonilära?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rasmus Fröderberg; [2023]
    Nyckelord :music theory; pedagogy; harmony; improvisation; partimento; musikteori; pedagogik; harmonilära; improvisation; partimento;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete grundar sig i en nyfikenhet kring praktiska övningar och komplement till den vanligtvis teoretiskt lagda undervisningen i musikteori. Den nutida forskningen uppmanar till en mer praktiskt inriktad undervisning då mycket av den musikteori som lärs ut idag saknar pedagogisk tanke. LÄS MER

  2. 2. Hur uppfattar gymnasielever funktionsanalys? : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Dennis Wiklund; [2020]
    Nyckelord :functional harmony; music theory teaching; Pitch and music theory; upper secondary school students; funktionsanalys; musikteoriundervisning; Gehörs- och musiklära; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Föreliggande självständiga arbete har sitt ursprung i en nyfikenhet på den praktiska potentialen i musikteoriundervisning på gymnasienivå. Enligt forskning blir musikteoriundervisning ofta teoretisk utan tydliga kopplingar till autentiskt musikutövande. LÄS MER

  3. 3. Att spela musikteori : En kvalitativ studie om ämnesintegrering mellan kurserna Gehörs- och musiklära 1 och Instrument eller sång 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Andreas Finnberg; [2018]
    Nyckelord :Musik; musikteori; ämnesintegrering; musikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur en musiklärare kan integrera musikteori under lektioner i kursen Instrument eller sång 1. Musikteoridelen kommer att grundas i det centrala innehållet från kursen Gehörs- och musiklära 1. LÄS MER

  4. 4. Mellan klaviatur och greppbräda: praktisk tillämpning av gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kristopher Ståhlgren; [2016]
    Nyckelord :Gitarr; Gehörs- och musiklära; Gitarrpedagogik; Musikteori; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik. Guitar; Music theory; Ear training; Guitar pedagogy; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks hur gymnasieelever med gitarr som instrument omsätter kunskaper i gehörs- och musiklära till praktik. Syftet är att undersöka förhållandet mellan teori och spel på det egna instrumentet och att identifiera metoder som kan stärka interaktionen mellan teori och praktik. LÄS MER

  5. 5. Inspiration genom interaktion : En observationsstudie med fokus på balansen mellan praktiska och teoretiska moment i gehörs- musikteoriun- dervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Rickard Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :Ethnographic; ear training; music theory; observation; theoretical; practical; Etnografisk metod; gehörs- musikteori; observation; teoretiskt; praktiskt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, med inspiration av etnografiska tillvägagångssätt, ut- forska hur några lärare utformar sin undervisning i ämnet musikteori (och gehör) på gymnasial nivå, med fokus på framförallt balans mellan teoretiska och praktiska mo- ment. Den litteratur som tas upp i uppsatsens bakgrund beskriver hur elever eller lärare kan utföra olika läroböckers övningar, dels med hjälp av praktiska verktyg, dels utifrån teoretiska resonemang. LÄS MER