Sökning: "praktiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 643 uppsatser innehållade orden praktiskt perspektiv.

  1. 1. ”Vi alla är ju olika men vi är alla ändå lika. Alltså det är ju jätteviktigt.”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adrienne Baker; Anna Henry; [2024-02-26]
    Nyckelord :Likabehandling; Normer; Normkritik; Makt; Förskola; Förskollärare; Intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet som framförs i denna kvalitativa intervjustudie är att undersöka hur förskollärare beskriver att de omvandlar likabehandlingsplanen till ett praktiskt likabehandlingsarbete. Studien undersöker också vilka möjligheter och hinder som påverkar förskollärarnas likabehandlingsarbete och hur barnens görs delaktiga. LÄS MER

  2. 2. Borta bra, men hemma bäst? : en kvalitativ fallstudie om hur den mobila livstilen vanlife utmanar det traditionella, platsbundna hemmet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elin Hallin; Filip Aulin; [2024]
    Nyckelord :Mobilitet; Hemmet; Vanlife; Privilegium; Senmodernitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ fallstudie som studerar hur man i den mobila livsstilen vanlife tvingas omförhandla idén om hemmet när man bryter sig loss från det traditonella, platsbundna livet. Vanlife är en mobil livsstil som skiljer sig från andra rörliga boendeformer, eftersom hemmet tas nu med på resan snarare än det lämnas kvar. LÄS MER

  3. 3. "Utomhusmiljön är lika viktig som inomhusmiljön" : Pedagogers perspektiv på biologiundervisning i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jennifer Andersson; Ebba Gustavsson; [2024]
    Nyckelord :preschool; biology; teaching; outdoor environment; educator; förskola; biologi; undervisning; utomhusmiljö; pedagog;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute to knowledge about educators' perceptions of biology teaching in the preschool's outdoor environment.  The study focuses on educators’ perceptions of biology teaching, biology teaching in the outdoor environment and perceptions of how it can contribute to children's learning. LÄS MER

  4. 4. Offshore Wind Farms in Norway : A Spatial Multi-Criteria Analysis for Optimal Site Location

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Adam Törnqvist; Vincent Edberg; [2024]
    Nyckelord :Offshore wind power; Spatial Multi-criteria Analysis; Renewable energy; Suit-ability map; Geographical Information System; Havsbaserad vindkraft; Spatial multikriterieanalys; Förnybar energi; Lämp-lighetskarta; Geografiskt informationssystem;

    Sammanfattning : Recognizing the imperative transition towards renewable energy sources to combat climate change, this study explores the outlooks for offshore wind power in Norway, a country endowed with extensive coastlines and favourable wind conditions. The thesis sets out to support decision-making processes by synthesizing contemporary research and applying context-specific insights to the southern half of the Norwegian economic zone (NEZ) into a comprehensive Spatial-Multi-criteria Analysis (SMCA). LÄS MER

  5. 5. Vad utelämnas? : - En kritisk granskning av sfi-läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Atefeh Ebrahimnia; Jakob Hvistendahl; [2024]
    Nyckelord :vuxenutbildning; SFI; rasism; rasifiering; diskriminering; normkritisk pedagogik; kritiska vithetsstudier; maktstrukturer; ojämlikhet; representation;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kritisk textanalys av två läromedel avsedda för svenska för invandrare(SFI) kurs D. Analysen baseras på kritisk diskursanalys, normkritisk forskning ochkritiska vithetsstudier. LÄS MER