Sökning: "praxis gemenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden praxis gemenskap.

  1. 1. UNGDOMSBROTTSLIGHET & VÄGLEDNING : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledarens brottsförebyggande arbete mot elever som visar tecken på kriminalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Shabnam Ebadian; [2023]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; ungdomsbrottslighet; samverkan; skolmiljö; elevhälsa;

    Sammanfattning : Förebyggande insatser mot ungdomsbrottslighet är av största vikt i samhället för att skapa en säker miljö för ungdomar att växa upp i. Ett framgångsrikt och förebyggande arbete handlar om olika insatser där flertal aktörer samspelar. LÄS MER

  2. 2. Dold samäganderätt i förhållande till den "dolde ägarens" borgenärer – En stötande acceptans av rättsordningen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Emilia Ahnborg; [2022]
    Nyckelord :Familjerätt; avtalsrätt; dold samäganderätt; prejudikatskapad rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The need for economic protection in family law is the main reason for the cre-ated concept of hidden co-ownership in case law. Given the special communi-ty that arises in a marriage or cohabitation relationship, it can be seen as a nat-ural starting point that property purchased for joint use by one person, with contributions from the other, should be owned jointly. LÄS MER

  3. 3. Black in the Ivory Tower: The Subversiveness of Black Women at Lund University

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Elsa Mertala; [2022]
    Nyckelord :Academia; Black women; labour; subversiveness; Lund University; Swedish Exceptionalism; Akademin; svarta kvinnor; arbete; subversiv; Lund universitet; svensk exceptionalism; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : In Sweden the research about Black people’s experiences in academia is quite limited, because of a self-image that is colourblind which prevents the acknowledgement of Black existence (practice, thought, bodies). This thesis is a cultural analytical attempt to contribute and widen the research field of critical studies in Swedish academia, through exploring Black female’s emotional and body experiences in the spatiotemporal space of Lund University. LÄS MER

  4. 4. Låter staten kapitalet sitta i valfri båt? - En analys av de svenska ränteavdragsbegränsningsreglernas förenlighet med EU-rättens fria rörlighet för kapital

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Emil Johansson; [2021]
    Nyckelord :Skatterätt; EU-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The rules on whether a company may deduct interest expenses or not was first introduced in Sweden in 2009 to make sure that the country’s tax base wasn’t emptied to countries with preferable tax laws. These rules have since then been developed to fill in any gaps that may have been discovered. LÄS MER

  5. 5. Kompetens 2.0 : Förskoleanställdas vägar till informellt lärande på Facebook

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jan Kjellin; [2020]
    Nyckelord :livslångt lärande; informellt lärande; sociala medier; kompetensutveckling; situerat lärande; PCK; interpersonell textanalys; Facebook; förskola; John Dewey; Jean Lave; Etienne Wenger;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att med avstamp i tanken om det livslånga lärandet, via teorier om situerat lärande, vilka utvecklats av Jean Lave och Etienne Wenger och i kombination med teorier om informellt lärande och lärande gemenskaper, undersöka hur aktivt deltagande i en facebookgrupp för förskoleanställda kan förstås som bidragande till dessas kompetensutveckling. Mina två frågeställningar fokuserar på vilka kategorier av pedagogisk kompetens som väcker störst engagemang samt vilka språkhandlingar deltagarna nyttjar för att skapa förutsättningar för lärande i diskussionerna. LÄS MER