Sökning: "praxisforskning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet praxisforskning.

  1. 1. Att utveckla språkundervisningen tillsammans : En studie av diskurser i en skolutvecklingsprocess

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Britta Utter; [2016]
    Nyckelord :discourse-theory; school-development; second-language-development; discourses; teacher role; learning; professional-learning-community; meaning; conceptions; diskursteori; skolutveckling; andraspråksutveckling; diskurser; lärarrollen; lärande; professionell lärande gemenskap; föreställningar; tankemönster;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate conceptions that affects the results of school development in order to improve the language used while teaching within all subjects. The approach is a dialogical practitioner-research where the principal studies within her own occupation/school and is driven by a social constructionist framework of knowledge and learning. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning från planering till undervisning : En fallstudie om en lärares process och upplevelse kring förändring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mikael Erlandsson; [2015]
    Nyckelord :formativ bedömning; utveckla; förändra; undervisning; aktionsforskning; praxisforskning;

    Sammanfattning : Denna studie centrerar kring en lärares resa för att förändra sin undervisning, sitt tänkande och sina förhållningssätt i en formativ riktning. Syftet med studien är att stödja och dokumentera denna process. Det primära fokus kommer att ligga på lärarens erfarenheter, tankar och reflektioner kring denna omvandling. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogik i Montessoriskolan : En komparativ fallstudie vid två montessoriskolor

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Annette Funck; [2008]
    Nyckelord :Specialpedagogik; montessoripedagogik; barn i behov av särskilt stöd; individuellt arbete; en förberedd miljö;

    Sammanfattning : Uppsatsen är ett examensarbete inom kursen Praxis, forskning och utvecklingsarbete. Det valda problemområdet är: Specialpedagogik i montessoriskolan. Forskningsansatsen är inspirerad av en socialkonstruktivistisk- och etnografiskteoriansats utifrån studiens problemområde och syfte. LÄS MER