Sökning: "praxisgemenskap och musikpedagogik"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden praxisgemenskap och musikpedagogik.

  1. 1. GAMLA LÄRARE, NYA LÅTAR : En studie om fenomenet Taste freeze bland lärare pågymnasie- och Kulturskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Klas Jansson; [2020]
    Nyckelord :Låtval; ensemble; Taste freeze; praxisgemenskap och musikpedagogik;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studien har jag tittat närmare på de låtval man gör inom ämnet ensemble på gymnasieskolan och Kulturskolan. Jag har med hjälp av praxisgemenskap som teori och semistrukturerade intervjuer som metod av tre gymnasielärare, två lärare på Kulturskolan och en lärare på ett högstadium med musikinriktning sökt svar på följande forskningsfrågor: I vilken utsträckning uppdaterar lärare sin ensemblerepertoar med samtida låtar? Vad anser ensemblelärare om samtida musik ur ett pedagogiskt perspektiv? Vilka faktorer påverkar vad som används som undervisningsmaterial på ensemble lektionerna? Det jag fann var att det inom gymnasieskolan var få gånger det användes samtida låtar men att det var mer blandat på kulturskolan. LÄS MER

  2. 2. Praxisgemenskap av tonsättare – en studie av kompositionsutbildningen på en folkhögskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Markus Jullander; [2020]
    Nyckelord :Folkhögskola; Komposition; Musikpedagogik; Mästarlära; Praxisgemenskap; Situerat lärande; Utbildningsvetenskap; Återkoppling; Apprenticeship; Communities of Practice; Composition; Educational Science; Feedback; Folk High School; Music Education; Situated Learning; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien uppstod ur behovet av studier om kompositionsundervisning på högre nivå. Syftet var att undersöka hur lärarens och elevernas roller gestaltar sig i en kompositionsutbildning på en folkhögskola. LÄS MER